luni, 3 septembrie 2012

La ce foloseste intercoolerul ? Ce este intercoolerul ? De ce este ulei in intercooler ?



Intercooler-ul preia aerul cald care vine de la turbina...acesta este  racit in radiatorul special, dupa care intra in motor..Aerul cand se raceste devine mai dens,mai bogat in oxigen...dand prin urmare consum de carburant mai mic si mai multa putere. Intercoolerul (radiatorul de racire a aerului) ajuta la performante mai bune,la mentinerea unei temperaturi constante in timpul accelerarilor puternice, la reducerea consumului de combustibil. 

Cu cat creste presiunea , cu atat este mai mare temperatura rezultand o densitate mai mica. In urma racirii, aerul devine mult mai dens astfel incat este posibila o umplere mai mare generand cuplu si putere mai mare.

Intercooler-ul este montat (si necesar) doar pe masinile cu admisie fortata de aer.
Deoarece aerul este comprimat de turbina (sau compresor) si deoarece turbina (compresorul mai putin) este incinsa aerul comprimat se incalzeste puternic (peste 100 de grade celsius) si are tendinta de a se decomprima micsorand sau chiar anuland aproape efectul. Pentru a preveni acest lucru se monteaza un radiator aer-aer numit si intercooler, charge-air-cooler sau in Germana Ladeluft-kuhler.
Cu cat aerul admis este mai rece, randamentul motorului termic va creste, si in plus cu cat aerul este mai rece cu atat temperatura postcombustie este mai mica si stresul intern al pieselor interne ale motorului este mai mic ducand la o fiabilitate mai buna.
Din pacate un intercooler este o piesa scumpa si de aceea o vreme nu s-au montat pe turbo-diesel-uri sau s-au montat intercooler-e mici si montate lateral.
Ideal este ca un intercooler sa aiba suprafatele scaldate de gaze (cea interioara si cea exterioara) cat mai mari dar si volum cat mai mic si cadere de presiune cat mai mica. Aceste tendinte sunt antagoniste si de aceea trebuie gasit cu grija compromisul ideal.
Suprafetele mari permit schimbul cat mai eficient de caldura, volumul cat mai mic micsoreaza turbo-lag-ul dar duc inerent la o cadere de presiune mai mare micsorand randamentul de supra-alimentare.
Prezenta intercooler-ului sau chiar a unui intercooler mai mare decat cel din fabrica mai poate avea si o utilitate de salvare a motorului de la un dezastru hidraulic. Mai exact situatii in care turbina "se face praf" si se pierde o cantitate mare de ulei in admisia de aer (cantitate mare = 1,5L - 2L de ulei) ar insemna moarte sigura a motorului fara intercooler pentru ca ar ajunge direct in motor gripandu-l si indoindu-se biele etc. etc. S-au intamplat cazuri cand intercooler-ul a retinut (impreuna cu tubulatura aferenta) acest ulei.
Tot legat de intercooler trebuie spus ca eventuale neeteanseitati la intercooler sau la tubulatura lui (post turbo cel putin), la TDI cel putin, se pot observa si prin usoare scurgeri de ulei. Multi necunoscatori atunci cred ca intercooler-ul este un racitor de ulei ceea ce nu este. Uleiul este de fapt doar un film subtire depus pe interiorul traseului de aer. Uleiul acesta provine din 2 surse:
a. CCV

b. Turbina
Sunt pierderi naturale (normale) de ulei si nu trebuie sa ingrijoreze decat daca gasiti ceva gen 50-100 ml de ulei in intercooler sau mai mult. Atat CCV-ul (recircularea gazelor de carter - inevitabil cu vapori de ulei) cat si lagarele turbinei sunt imperfecte si "pun" ulei putin in tubulatura si intercooler.

 se monteaza in zone cu acces direct al vantului...pt a se raci mai usor!
Trebuie stiut ca intercoolerul la bmw e46 320d este montat frontal (sub radiator). 

2 comentarii:

  1. foarte bune informatile dar pentru mine vreau sa stiu am dat jos intercoolerul si am vazut ce ii inauntru si am zgariat cu surubelnita un pic dar am curata cu o carpa si am lasta asa se poate in tampla ceva ,multumesc mult astep raspuns urgent.

    RăspundeţiȘtergere
  2. vasilik2003@yahoo.com6 septembrie 2014, 13:03

    buna ziua am o intrebare nu mi se caelereaza masina in mers si si cand o cacelerez mai tare se aude cum sulfa aer

    RăspundeţiȘtergere