joi, 6 septembrie 2012

Ce rol are fulia din capatul arborelui cotit la bmw e46 320d si cum se desface ?

Arborele cotit (numit și Vilbrochen), transformă mișcarea rectilinie a pistonului, prin intermediul bolțului piston și pendularea bielei, în mișcarea de rotație. Alternativ, arborele cotit transmite mișcarea de rotație la biela.
Arborele cotit a primit această denumire, datorită configurației axei sale, care cotește alternativ de la un fus palier la un fus maneton și înapoi la fusul palier. În ce privește denumirea de "Vilbrochen", deși așa o regăsim în dicționar,în mod popular este des folosit termenul "Vibrochen".In imaginea alaturata se observa miscarea arborelui cotit si fulia vibrochen. (sursa: wichipedia.com)
Inca de cand am acizitionat masina, un bmw e46, 320d am stiut ca este "sparta" fulia vibrochen dupa vibratiile produse de motor. Am mai mers cateva mii de km cu ea si m-a lasat in curte. Dupa cum se vede in poza de mai jos, fulia este dubla, partiile sunt "lipite" prin turnarea de cauciuc.
Cureaua cea lunga are rolul de a angrena servodirectia, pompa de apa, alternatorul intr-un cuvant utilitatile iar cureaua cea scurta este de la clima sau aer conditionat.
Rolul fuliei vibrochen pentru bmw e46 320d este de a angrena servodirectia si racirea (daca iti cedeaza in timpul mersului fulia trebuie schimbata sau masina dusa pe platforma).
Fulia de la arborele cotit se schimba foarte simplu, bineanteles cine stie si se pricepe... De exemplu la bmw e46 320d, un prieten (LEWA) a schimbat fulia in urmatorii pasi:
- a desfacut capacele la motor; 
- a luat un levier mai subtire  si l-a bagat la crucea cardanica pentru a bloca invartirea motorului;
- a luat o tubulara de 22 pe care a cuplat-o la surubul ce tinea la fulia vibrochen;
- cu o teava a prelungit tubulara si prin socuri aplicate tubularei a reusit sa o desfaca.
- A luat fulia noua, a fixato in locul celei vechi dupa aceea a pus surubul la loc, a inversat pozitia levierului de la cardan pentru a putea strage surubul, a strans surubul tot prin socuri, apoi a pus curelele pe fulie si am pornit motorul.
- A verificat daca lucreaza bine, am lasati la relanti cateva minute, apoi am accelerat si am verificat daca s-a slabit dupa care am plecat spre capitala...(un drum de 200 km)
Pana in ziua de azi este bine... mentionez ca fulia am cumparat-o noua, este marca CORTECO, ca informatii va mai pot spune ca a costat 700 lei, cu garantie 2 ani.
Este recomandat sa se schimbe odata cu fulia si surubul de prindere.
 

5 comentarii:

  1. o intrebare surubul de la fulie de pe arborele cotit este cu filet normal? multumesc

    RăspundețiȘtergere
  2. Servus. Da este filet normal. Se desface greu... si in sens invers fata de cum se invarte fulia.

    RăspundețiȘtergere
  3. Salut am unBMW520 si din nefericire am duso la un mechanic nepriceput auto5 din Belgium si nu au procedat bine la schimbarea fuliei si as dori sa aflu ce efecte négative poate sa aiba de asupra motorului.Merci..

    RăspundețiȘtergere
  4. Daca nu sare cureaua de pe fulie este in regula. Fulia are o insertie de cauciuc care amortizeaza socul...

    RăspundețiȘtergere
  5. Se intampla ceva la distributie la schimdarea fuliei centrala la bmw e60 520d..?

    RăspundețiȘtergere