marți, 18 septembrie 2012
Ce este bujia? Ce rol au bujiile? Tipuri de bujii !!!
Unul dintre cele mai importante elemente ale unui motor este reprezentat de bujie (care este, adesea, ignorata).O bujie, cu cat este mai puternica si mai mare, cu atat arderea este mai buna.
O bujie mai mare va aprinde aerul/combustibilul mai bine.
Rata de ardere si expaniunea flacarii frontale fac pistonul sa-si schimbe directia si sa produca o putere mai mare.
Puterea maxima este atinsa atunci cand scanteia frontala este in punctul de maxima expaniune. Este foarte important sa se intample asta in acelasi timp cu fiecare cilindru. Bujia produce aceasta ardere, asa ca o bujie puternica poate produce o ardere consistenta.
O bujie performanta nu ar trebui trecuta cu vederea. Aceasta este o parte esentiala in procesul de ardere.
Bujiile au o ardere nominala. Daca mergi cu o bujie care este foarte incinsa, se poate provoca o ardere prematura, care ii poate cauza motorului.
Tehnologia acestor bujii s-a dezvoltat in multi ani, acum folosindu-se materiale noi care au o rezistenta mai scazuta si cicluri de viata mai lungi. Un set de bujii moderne va rezista, in mod normal, aproximativ 65.000 km.
Bujiile care au cupru in varf pot fi dezmaltuite cu ajutorul unui smingher sau cu o perie de sarma. Acest lucru va mentine economia si eficienta motorului, caci smaltul nu permite o scanteie consistenta si puternica.
Exista un numar de tipuri diferite de electrozi. Obiectivul general este acela de a obtine o scanteie mai mare. Bineinteles, si una ce dureaza mai mult. O bujie buna provoaca o ardere mai buna. Exista electrozi cu varf, dubli sau tripli.
Ca cei mai multi soferi, nici tu nu vei observa o diferenta intre acestea si un set bun de bujii standard din cupru. Vei lua o singura bujie, netinand cont de numarul de electrozi, desi cele cu mai multi electrozi pot dura mai mult.
Cum se pune o bujie la masina
A pune o bujie la o masina este o munca simpla pe care o poate face oricine, chiar daca nu are o pregatire tehnica. Trebuie sa te asiguri ca ai uneltele potrivite. Localizeaza cele 4 pozitii pentru a ajunge la centrul motorului.
Este posibil sa fie nevoie sa indepartezi capacul motorului care este, de obicei, facut din plastic si care are niste clipsuri (cele mai multe masini au cate 4 cilindri in linie, dar sunt si alte configurari ale motorului pe langa, motoarele cu 5 cilindri vor avea 5 pozitii si un V6 va avea 2 bucati a cate 3, dar ideea este aceeasi: cate o pozitie pentru fiecare bujie, in capatul fiecarui cilindru).
Pozitiile si prizele urmeaza o ordine a aprinderii, iar daca pozitiile sunt puse in prizele gresit, ai putea stica motorul.
Daca lucrezi de la stanga la dreapta, scoate prima priza folosind o unealta buna. O asemenea priza iti va spune multe despre conditia in care se afla motorul tau. Pune-le in acceasi ordine in care le-ai scos pentru o inspectie ce va fi facuta mai tarziu.
Cel mai important punct atunci cand pui o bujie noua, este sa o pui direct. La anumite motoare, vei putea sa ajungi cu degetele la bujie destul de usor, pe cand la altele vei avea nevoie de o unealta – daca acest lucru se aplica si la motorul tau, tine unealta ca si cum ai tine un stilou un mana si nu folosi nicio parghie.
Blocul motor este mai moale decat bujiile, astfel incat se pot intampla multe atunci cand le infiletezi.
Treci la urmatoare bujie si repeta ce ai facut mai devreme. Atunci cand le-ai inlocuit pe toate, uite-te la fiecare bujie veche. Ar trebui ca toate sa aiba aceeasi culoare ce indica o balanta intre ardere si alimentare.
O bujie buna are niste funingine de culoare gri inchis pe ea.
O funingine gri deschis, alba sau neagra indica faptul ca motorul consuma prea mult.
O bujie uleioasa sau unsuroasa poate indica o problema a motorului si ar trebui sa verifici mai bine despre ce este vorba.
Fisurile de pe bujie pot indica probleme cu caldura excesiva si ar trebui sa vezi despre ce este vorba, mai ales daca acestea se gasesc pe 2 sau mai multe bujii.
articol preluat:gearheadtv.ro
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu