Multa lume are impresia gresita ca
industria de automobile s-a nascut in Romania odata cu Dacia, in
1968. Insa Romania a fost la inceputul secolului trecut una din cele
mai bogate tari europene si a fost printre primele 10 tari care au
introdus automobilul inca de la aparitia sa. Iata istoria masinilor
din Romania.
Primele masini din Romania: camioane hibrid cu aburi in 1895
Primele vehicule de transport din Romania dateaza din 1895, cand
circulau pe strazile din Bucuresti doua vehicule realizate de o
companie franceza numita Gardner-Serpollet. Acestea erau masini cu
motor pe aburi, ce foloseau acetilena care ardea in 24 de becuri,
pentru productia de aburi sub presiune. Caldarea masinii cu abur era
compusa din mai multe tevi prin care era trimisa apa de catre o
pompa. Vaporizarea se producea extrem de repede in tevile incalzite
la incandescenta si aburul obtinut avea o presiune de 30 kgf/cm
patrat. In partea din fata a camionului era pozitionat cazanul si
locul pentru conducator, iar in spate era rezervorul cu apa. Motorul
propriu-zis era montat intre lonjeroanele cadrului si puntea in
miscare rotile din spate prin intermediul unui lant. Rotile erau cu
spite din lemn si anvelope dintr-o bucata, rigide, fara presiune de
aer. Frana era la mana si actiona numai rotile din spate, iar
suspensia folosita era cu arcuri de foi. Cele doua vehicule erau de
fapt niste camioane si erau folosite pentru transportul de materiale.
Autoturism Oldsmobile cu motor termic in 1898, la Bucuresti
Producatorul american Oldsmobile este printre pionierii masinii cu
motor care functioneaza cu ardere interna. Aceasta masina era de fapt
un fel de trasura cu doua locuri, roti mici si subtiri cu spite, iar
in loc de volan avea o maneta. Motorul era cu un singur piston si era
pozitionat in spate. Tractiunea era pe puntea spate, tot cu lant, iar
franarea se facea numai manual, un sistem de parghii actionand direct
asupra puntii spate. Acest exemplar, despre care se zvoneste ca ii
apartinea unui industrias evreu, a fost prima masina dotata cu un
motor pe ardere interna din Romania.
Primul vehicul inregistrat oficial in Romania cu nr. 1 a fost
unul Belgian
In anul 1900, Bucurestiul s-a bucurat de introducerea Serviciului
Circulatiei. Aici, primul vehicul inregistrat oficial a fost un
automobil dotat cu motor pe ardere interna fabricat in Liege. Era de
fapt o trasura fara cai si i-a apartinut proprietarului morii cu abur
"Gheorghe Assan" de pe Stefan cel Mare. La aceasta masina,
rotile din spate erau mai mari, fiind dotate cu benzi de rulare din
cauciuc masiv. Acest vehicul avea in laterale si doua faruri care
puteau lumina cu gaz sau lumanari, pentru a facilita mersul pe timp
de noapte.
Printul Bibescu, un mare pasionat de sporturile cu motor si zbor,
cel care a infiintat un an mai tarziu ACR, Automobil Club Roman, si-a
comandat si el in 1900 acelasi automobil dela fabrica din Liege.
Camionul greu care darama casele locuitorilor din centrul vechi
In 1900, Primaria Orasului Bucuresti a importat din Franta un
autocamion cu abur Gardner-Serpollet, ca cele folosite la transportul
de materiale. Acesta era insa adaptat pentru preluarea gunoiului.
Chiar daca din punct de vedere mecanic acest camion mergea bine si
consuma doar apa si curent (incalzirea apei pentru transformarea in
aburi se face cu ajutorul unor becuri pe acetilena), greutatea mare
punea probleme structurilor de rezistenta ale caselor. Zgomotul
produs de rotile dotate cu benzi de rulare rigide si vibratiile pe
strazile pietruite faceau ca zidurile caselor sa se prabuseasca.
Motiv pentru care, dupa un singur an de utilizare, acest camion a
iesit din uz din cauza protestelor locatarilor din Centrul Vechi.
In 1904, Romania avea 51 de automobile inregistrate
Primul automobil inchis care a circulat in Romania a fost un model
Panhard, in anul 1904. Avea un motor cu ardere interna ce producea 16
cp, roti de lemn si 4 locuri pentru pasageri. Aceasta era doar unul
din cele 51 de automobile dedicate transportului de pasageri care
figurau in documentele de inregistrare oficiale. In anul 1926, in
perioada interbelica, in Romania erau inscrise 11.306 masini, in 1939
erau 25.876 de masini inmatriculate, iar la finalul razboiului mai
ramasesera in 1944 numai 9.820 de vehicule de mici dimensiuni
inscrise.
Prima fabrica de masini din Romania se numeste MARTA si a luat
nastere in 1908
Nume sonore care mai exista si in ziua de azi au luat nastere
inainte de Primul Razboi Mondial. Pe langa Steyr, Austro-Daimler,
Puch, Raba, Praga sau Skoda, a existat si uzina Marta. Era de fapt
o sucursala a americanilor de la Westinghouse din Le Havre, Franta.
Numele Marta vine de la Magyar Automobil Reszveny Tarsasag Arad si a
fost prima fabrica din Romania in care s-au construit masini si
autobuze.
Din 1909, incepe productia de camioane si autobuze, iar din 1910
incep sa se produca si masini de mici dimensiuni. Caroseriile erau de
tip Dublu-Featon, Landolet, Limuzina, etc. Motoarele erau cu patru
cilindri de 20, 30 sau 40 cp. Autoturismele cu motoare de 20 sau 30
de cp aveau transmisie cardanica, iar cele cu motoare de 40 cp aveau
transmisie prin lant. Bineinteles, toate automobilele erau fabricate
sub licenta firmei Westinghouse si pana in 1912, cand aceasta
companie a dat faliment, s-au fabricat la Arad circa 150 de
autoturisme.
Dupa falimentul Westinghouse, la Marta au inceput sa se fabrice
masini Austro-Daimler, tot sub licenta. La Arad s-au fabricat
circa 650 de masini si autobuze marca Daimler, iar la inceputul
Primului Razboi Mondial s-a intrerupt fabricarea masinilor, uzina
axandu-se pe motoare de avion..
Vehicule electrice pe strazile din Bucuresti, inca din 1910
La sfarsitul primului deceniu al secolului a fost adus primul
vehicul electric in Romania. Acesta mergea pe baza unui grup de
baterii acumulatoare care se incarcau de la reteaua electrica. Era
folosit la transportul de marfuri, nu la cel pentru pasageri sau in
interes personal. Pana in 1920, au mai fost inscrise circa 38 de
automobile electrice, printre care si cel care poate fi acum admirat
la Muzeul Tehnic Dimitrie Leonida din capitala, un model realizat de
firma germana Nurnberger Aktiengesellschaft. Adica o masina pusa in
functiune de un motor electric pozitionat central, ce transmitea
puterea printr-un ax cardanic catre rotile din spate.
Primele automobile 100% romanesti, fabricate in strainatate
Dumitru Vasescu este un roman care ar fi trebuit sa intre in
cartile de istorie. Si asta pentru ca a reusit in 1880 sa
construiasca o masina pe aburi cu care a circulat pe strazile din
Paris. Din pacate, aceasta masina a venit o singura data in Romania,
la Bucuresti, in 1906, si nu se cunoaste nimic despre ce s-a ales de
aceasta masina istorica.
Aurel Persu reuseste in 1921 sa construiasca primul vehicul
aerodinamic din lume, cu rotile integrate in caroserie. Cu
aceasta masina el merge 120,000 de kilometri pentru a-i dovedi
fiabilitatea. Interesant este ca masina lui Persu, ce poate fi
admirata si acum in cadrul Muzeului Tehnic Dimitrie Leonida din
Bucuresti, are un coeficient aerodinamic de numai 0,22 adica exact
cat un Ferrari modern de ultima generatie. Persu a realizat aceasta
masina in forma de picatura in Germania, unde a obtinut si brevetul,
dar a venit ulterior in Romania si a donat masina muzeului.
Primele vehicule 100% romanesti, construite din 1944 de IAR
La fost fabrica IAR din Brasov, inginerul Radu Manicatide
realizeaza o masina de tip microautomobil cu motor de motocicleta
care producea 11,5 cp la o turatie de 4.000 rpm. Masina avea doua
locuri, motor pozitionat in spate si atingea o viteza de 70 km/h.
Greutatea proprie a masinii era de 270 kg si consuma in jur de 4,5
l/100 km.
Urmatorul proiect a apartinut unor ingineri si tehnicieni de la
Arsenalul aviatiei din Cotroceni. Acestia au fabricat un automobil
dotat cu motor in 3 pistoane "in evantai" care producea 30
cp. Acest motor se racea fortat cu aer, avea motorul si tractiunea pe
spate si era dotat cu 6 locuri. Suspensia acestui vehicul era formata
din cauciuc si metal, bazate pe torsiune.
In 1947, tot in uzina IAR, Intreprinderea Aeronautica Romana, s-au
construit 3 vehicule. Acestea au fost dotate cu motorul IAR002 in doi
timpi cu patru cilindri dubli in linie, cu o capacitate de 1000 cmc
ce producea 45 cp la 4300 rpm. Viteza maxima a acestor automobile era
de 124 km/h. Au existat chiar si variante sport ale acestui motor
IAR002 care erau capabile sa produce 100 cp la 5300 rpm.
Camioanele "Steagul Rosu", primele vehicule romanesti
fabricate in serie
In 1953 incepe fabricarea la uzinele Steagul Rosu din Brasov a
primului autocamion romanesc numit SR-101. Acesta era proiectat dupa
camionul sovietic ZIS-150. Camionul romanesc avea motor cu 6 cilindri
in linie de o capacitate de 5,55 litri si producea 95 cp la o turatie
de 2800 rpm. Consumul acestor camioane-pionier ale industriei auto
din Romania era de 33 de litri la fiecare 100 de kilometri parcursi.
Au urmat camioanele SR-131 Carpati, dotate cu motor V8 de 140 cp,
camionul SR-132, SR-113 Bucegi care era in stare sa atinga 80 km/h,
SR-114, SR-116 si diferite versiuni de caroserie: basculanta,
transportor, uz militar, transport persoane, etc.
A urmat fabricarea autocamionului modern numit 7 AB-1, acesta
avand o sarcina utila de 7 tone si o linie speciala cu cabina
avansata. Motorul este acelasi SR-211 V8 de 140 cp.
Masinile ARO IMS si autoutilitarele TV, fabricate incepand cu
1957
IMS 57 a fost primul vehicul de teren accidentat realizat in
Romania, insa era inspirat de un model rusesc. Au urmat IMS 58 si 59,
iar in 1972 seria ARO 24. Aceste vehicule se fabricau la Uzina
Mecanica Muscel din Campulung si au devenit in timp unele dintre cele
mai bine vandute vehicule 4x4 din toata lumea, Romania fiind pe locul
3 in exportul mondial de autoturisme de teren.
Uzinele "Automecanica" Medias incep si ele sa fabrice
camioane speciale. Acestea sunt destinate pentru transportul de
carburant, autocisterna pentru lapte, autoatelier, autovidanjor,
autogunoiera si asa mai departe.
Incepand cu 1957 incepe si fabricarea primului autobuz TV1, numele
venind de la Tudor Vladimirescu. Aceste autobuze sunt realizate de
catre Uzina Autobuzul din Bucuresti care dateaza inca din 1953, cand
a inceput sa fabrice batoze pentru cereale si remorci auto de tip
marfa sau dormitor de campanie. Autobuzele TV lansate pe piata in '57
au o capacitate de 26 de locuri pe scaune si 39 in picioare.
Prima autoutilitara romaneasca, numita TV 4, realizata dupa un
proiect propriu, se lanseaza in 1958. Are motorul de IMS si poate
transporta 1000 de kilograme in interior. Urmeaza apoi autobuzele TV
2 U si TV2 R, cu mai multe locuri pentru pasageri, dupa care
autobuzele TV 7 cu o capacitate mai mica de 28 de locuri pe scaune.
Utilitarele TV se fabricau cu tractiune pe spate sau dubla si erau
de tip furgoneta, camionete, microbuze, sanitare, litorete sau
autosasiuri-cisterna de lapte. In total, pana in 1970, Uzina
Autobuzul din Bucuresti fabrica 12 tipuri de autobuze si
autoutilitare, iar in 1975 reusea sa fabrice 34 de tipuri diferite de
astfel de vehicule, o adevarata performanta a industriei auto
romanesti.
Dacia si Oltcit, marii producatori de autoturisme
A urmat in 1968 construirea la Uzina de Autoturisme Pitesti de la
Mioveni realizarea modelului Dacia 1100, urmat un an mai tarziu de
Dacia 1300. Acestea se fabricau sub licenta Renault dupa modelele R8,
respectiv R12. Au urmat modelele ulterioare din anul 1980 de Dacia
1310, urmat de Dacia 1410, Dacia Sport, Dacia Nova, Super Nova,
Solenza si modelel moderne de Logan, etc.
In 1976, in urma unei colaborari dintre Romania si Citroen, cel
din urma detinand 36% din actiuni, a luat nastere fabrica Oltcit de
la Craiova. Aici s-au realizat mai multe modele de masini in 3
portiere de tip hatchback sau pick-up, pana in 1991, cand francezii
s-au retras din Romania si numele a devenit Automobile Craiova.
Romania are un istoric bogat in domeniul auto
Nu sunt multi cei care stiu ca Romania a fost una dintre cele 6
tari din lume care a organizat competitii de motorsport, alaturi de
Franta, SUA, Anglia, Germania si Italia. Am avut nume sonore in
domeniul sporturilor cu motor, precum George Valentin Bibescu, care a
reusit la bordul unui Buick sa faca distanta de 1827 de kilometri
intre Geneva si Bucuresti in doar 73 de ore in 1901, Ion Maican,
Iorgu Ghica, A. Racovita, G. Fernic cu al sau Bugatti si multi alti
sportivi care au facut istorie, inclusiv pe circuite din strainatate.
Asadar, Romania a avut un trecut bogat atat in motorsport, cat si
in domeniul constructiei de autoturisme si vehicule cu motor. Ne
putem mandri ca inventatorul primului automobil aerodinamic este
roman, la fel cum cel care a circulat prima oara in Paris cu un
vehicul pe aburi destinat transportului de persoane, este tot un
roman. In plus, de-a lungul vremii, tara noastra a adapostit mai
multe uzine constructoare de masini, chiar daca majoritatea erau
realizate sub licenta unor nume sonore. Insa nu trebuie sa uitam ca
in tara noastra, candva, se faceau automobile pe banda rulanta,
exportam masini de teren ARO, fabricam autobuze, camioane, tractoare
si orice vehicul industrial sau agricol, aveam doua marci de masini
de succes. Si daca ne uitam la prezent... a mai ramas doar Dacia din
tot ce a insemnat industrie auto romaneasca.
sursa:
http://www.4tuning.ro/old-school-cars/primele-automobile-din-romania-istoria-masinilor-din-tara-noastra-22141.html
Salut. Frumos articol, mi-a placut si acela cu radarele si varsta anvelopelor. Foarte utile. Paste fericit de la un coleg de breasla in domeniul auto. Poate doresti link exhange, ma gasesti la contact.
RăspundețiȘtergerehttp://www.istoriamasinilorromanesti.com/
Toate cele bune,
Crisan Marius
Salut...am adougat http://www.istoriamasinilorromanesti.com/ la link exchange... Felicitari pt site... fain.... la mai multe articole.... si apropo de istoria aro... sa te uiti la asta: http://www.tilica.ro/inceputul-si-sfarsitul-uzinei-aro-de-la-campulung-muscel/
RăspundețiȘtergereSalut, multumesc, te-am adaugat si eu. Am vazut acel filmulet de doua ori, voi scrie si in articol ceva de acolo. Voi muta site-ul pe un domeniu strain, si o sa fac articole in doua limbi - RO + EN.
RăspundețiȘtergereSalutare... Iti multumesc ca mai adaugat si tu, si poti folosi orice informatie de aici pentru ce ai nevoie. Toata stima si astept articole noi !
RăspundețiȘtergereAutobuzul prezentat drept TV 20, este TV 2 urban.
RăspundețiȘtergereFrumos si interesant articol. Ar fi bine sa il citeasca tinerii sa stie ca tara asta nu a fost dintotdeauna o tara de chelneri, vanzatori si frizeri.
RăspundețiȘtergereCat de mult a evoluat industria auto in ultimul timp.
RăspundețiȘtergere