sâmbătă, 22 septembrie 2012

Ce este cutia de viteze? Ce rol are cutia de viteze? Tipuri de cutii de viteza

Cutia de viteze este un ansamblu de roți dințate care servește la transformarea forței și transmiterea mișcării de rotație la diferite agregate sau vehicule.
Ea este o componentă din lanțul cinematic al transmisiei care permite lărgirea gamei de turații și de momente la roata motrică. Se montează, de obicei, între ambreiaj și transmisia longitudinală. La autovehiculele construite după soluția „totul în fața sau „totul în spate” transmisia longitudinală dispare, astfel încât cutia de viteze se dispune între ambreiaj și transmisia centrală.
Cutia de viteze în cadrul sistemului de transmisie al autovehiculelor îndeplineste un rol multiplu: de amplificare a cuplului motor și de lărgire a domeniului de turației a roților motrice, peste cel acordat de limitele de turație a motorului,precum si acordare a posibilitații de mers înapoi și de intrerupere a lanțului cinematic al mecanismului de transmisie,pentru staționarea autovehiculului timp îndelungat cu motorul in funcțiune.
Cutia de viteze realizează, prin valori diferite ale rapoartelor de transmisie numite trepte de viteză, acordarea posibilitaților energetice ale motorului la cerințele energetice ale autovehiculului in mișcare cu asigurarea unor performanțe dinamice, de consum de combustibil și de poluare cât mai bune.

CUTIE DE VITEZE MANUALA SAU AUTOMATA ?

In general, pasionatii de condus si de masini sport prefera fara sa stea pe ganduri cutiile manuale, pentru ca iti lasa placerea sa exploatezi altfel masina si motorul acesteia. Cei mai comozi nici nu concep sa se desparta de o cutie automata care ii scuteste de efortul de a lucra cu ambreiajul si de a schimba vitezele. Avantaje exista si de o parte si de alta, dar - cum am spus - e vorba de preferinte personale si de posibilitati. Alegi ce iti place si ce iti permiti.
Cutiile manuale permit o implicare mai mare in condusul masinii, iar o cutie buna atasata unui motor puternic te poate face sa folosesti schimbatorul cu placere, poate mai mult decat e necesar. In plus, daca iti place sa "pilotezi", atat cat se poate pe drumurile publice, ai la dispozitie frana de motor pe care o poti folosi concomitent cu frana clasica pentru a frana mai tarziu si mai eficient. O cutie automata nu poate oferi frana de motor la nivelul uneia manuale. Asta chiar daca respectiva cutie are acea "poarta" ce permite selectarea manuala a treptelor. Este o amagire faptul ca acea optiune de selectare manuala a treptelor iti da controlul asupra selectiei. Cele mai multe schimba tot automat daca accelerezi peste o anumita turatie sau mergi cu viteza mica intr-o treapta mare.
Acest aspect a fost si este dictat in continuare de preferente personale si de banii disponibili atunci cand cumperi o masina. Acum mai mult timp cutiile automate erau disponibile pe modelele de lux, dar treptat au inceput sa fie oferite si in clasele inferioare celei de lux, ajungand astazi sa poata fi comandate si pe modele de clasa mini.

 utia automata este preferata celor ce pun confortul si usurinta condusului pe primul loc. Cuplezi "Drive" si nu-ti mai bati capul cu ambreiaj si selectare de trepte. Electronica face treaba asta pentru tine. Se stie ca americanii sunt cei mai fideli adepti ai acestori transmisii. In Statele Unite marea majoritate a masinilor sunt echipate cu cutii de viteze automate si nu e deloc o gluma cand se spune ca unii americani nici nu stiu sa foloseasca o cutie manuala…
In Europa insa e altceva. Transmisiile se aleg in functie de mai multe aspecte, nu doar in functie de preferinte personale. In primul rand, masinile echipate cu cutii de viteze automate sunt mai scumpe, iar in al doilea rand consumul de combustibil este mai mare.

Concluzionam: Avantaje si dezavantaje la cutiile de viteza (cutia manuala si cutia hidramata sau automata) 
Avantajele cutiei manuale
- pretul mai mic la achizitie
- costul intretinerii mai mic (doar ulei)
- greutate scazuta fata de cea automata
- un posibil consum mai redus de carburant


Dezavantajele cutiei manuale 
- confortul scazut
- cost suplimentar de inlocuire a ambreiajului
- mai inceata decat cele automate
- numar limitat de viteze
- performanta scazuta


Avantajele cutiei automate
- confort sporit pentru sofer
- usor de folosit
- ideala pentru cei cu probleme la picioare
- ajuta la urcarea in rampa

- nu mai moare motorul

- poate avea pana la 10 viteze


Dezavantajele cutiei automate
- greutate mai mare
- intretinere mai scumpa (ulei + filtru)
- fiabilitate cu pana la 20% mai scazuta


7 comentarii:

  1. Iti multumesc pentru ca ai creat acest blog , sunt un baiat in varsta de 15 ani , care e la un liceu cu profil mecanic si vrea sa devina mecanic , deci ma ajuta foarte mult chestiile astea , multumesc !

    RăspundețiȘtergere
  2. Sa iti ajute Dumnezeu sa faci ce iti propui ! Mult succes !!!

    RăspundețiȘtergere
  3. fiabilitatea nu este o problema la transmisiile automate facute de jatco cum e cvtul meu din 2012, mai curand se strica o manuala, masina mea consuma mai putin decat o manuala, e mai rapida decat o manuala, pana si Titi Aur a spus ca transmisiile automate moderne obisnuite sunt mai rapide decat manualele, daca ne am lua la intrecere.

    RăspundețiȘtergere
  4. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  5. Intradevar, nu te contrazic. Daca punem un tuareg cu automata, care are 408 cai din fabrica atunci cutia automata castiga clar. iti dau exemplu 2 masini. Opel corsa motor 1L, cutie automata. Consum in oras 7l% la care se adauga uleiul ce se schimba la cutia automata. A doua masina opel corsa acelasi motor dar cutie manuala, consum in oras 6%. intreaba la orice reprezentanta :). O zi frumoasa !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Titi Aur a spus ca asa e ambele masini avand aceiasi cai putere, asa spun si expertii.

      Ștergere
  6. Si in cartea Autocontrol spune Titi Sur ca o masina cu o cutie de viteze automata moderna este cel putin la fel de rapida ca o manuala, cartea a aparut acum 5 ani, asa spun toti specialistii.

    RăspundețiȘtergere