Descrierea si functionarea turbinei !!!
Turbina este un dispozitiv tare laborios. Cu cat generatiile s-au
succedat cu atat s-a complicat si mai tare functionarea ei. Am vazut
multe opinii despre turbina. Turbina cu cat este mai noua cu atat este
mai eficace. De turbina s-au plans in general cei cu masini ''ceva'' mai
rulate cand deja uzura e prezenta. La masinile generatie mai noua sa
zicem aici e46 turbina este cu geometrie variabila, cele care le stiu eu
au c o m p r e s o r fix adica partea care impinge aerul spre motor nu
isi modifica suprafata de lucru (cum se intampla la unele modele vw
etc). Partea care antreneaza compresorul este si el de asemenea fixa dar
spre deosebire aceasta lucreaza intr-o cavitate a carei dimensiune se
modifica. Modificarea este data de voleti, mici ''portite'' care sunt
dispuse in cerc. Cand acestea sunt inchise presiunea gazelor de evacuare
sunt obligate sa treaca in totalitate prin paletii turbinei imprimand
acesteia o turatie maxima, dar, turatia maxima este obtinuta atunci cand
presiunea gazelor creste asta realizandu-se odata cu cresterea turatiei
motorului. Urmare a cresterii turatiei turbinei presiunea care o creaza
compresorul creste si ea. Aici intervine partea de caomanda a
sistemului, adica senzorul de presiune citeste valoarea aerului
comprimat in admisie si transmite la ecu. Daca presiunea creste in
continuare ecu transmite catre ''convertorul de presiune'' semnal care
in combinatie cu un dispozitiv vacuumatic modifica pozitia voletilor
eliberand gazele pe langa paletii turbinei astfel turatia eu scade si
asa mai departe. Acest cerc se perpetua tot timpul. Acum revenind la
turatia motorului la care intra turbina, aceasta este de obicei trecuta
in documentatia motoarelor si difera de la un tip la altul. Am mai vazut
pe aici cum se spunea ca turbina intra la atat.... in rest sta. Turbina
se invarte tot timpul inclusiv la ralanti dar turatia este mica. In
timp se produc fenomene ireversibile care pot afecta functionarea
turbinei la parametri normali si pot sa spun aici despre coroziunea
partilor componente mai exact corpul turbinei(din fonta) cu gazele de
evacuare. Coroziunea duce la marirea tolerantei dintre paleti si corp
ceea ce duce la ''scaparea'' gazelor pe langa acestia nemaiantrenand
suficient. Chiar daca ecu obliga voletii sa stea inchisi pentru a crea
presiune aceasta nu are cum sa se mai formeze decat la turatii ridicate.
Un alt element esential pentru paletii turbinei este masa proprie cat
mai mica. Cu cat este mai mica cu atat raspunde mai repede. Cand
calamina se depune pe paleti acestia cresc in greutate ceea ce duce la
intarzierea raspunsului. Deasemenea calamina depusa neuniform duce la
dezechilibrarea ansamblului, rezultat fiind distrugerea lagarelor.
Calculati cat fac 2 grame de funingina la o turatie de 100.000rot/min
cat atinge turbina. Cand anomalii de genul ''turbina intra prea tarziu''
isi fac simtita prezenta atunci cauza este foarte dificil de
diagnosticat si de de multe ori testerul este depasit de situatie.
Avand in vedere ca pretul la o turbina noua, originala depaseste 1000 de euro si ca salariile din romania sunt asa cum sunt eu zic ca este bine este mai bine sa reconditionezi turbina si sa nu iei in calcul varianta cumpararii unei turbine la mana a doua. De ce? Pentru ca turbina sh risti sa fie la fel ca a ta sau stricata sau sa pice la cateva mii de km si nu ai facut nici o afacere. Daca insa te hotarasti sa repari turbina cauta o firma care acorda garantie cat mai mare. Toti zic ca au autorizatii de la R.A.R, insa prea putin conteaza asta... In anul 2012 luna septembrie preturile pentru reconditionarea turbinei la Bmw e46 320d variaza intre 750 si 1300 lei. Garantia minima acordata este de 6 luni dar recomand sa cautati un service de reconditionari care acorda o garantie minima de 1 an chiar daca dati 100 sau 200 de lei in plus. Daca mergeti corect cu bmw e46 320d si scimbati viteza la minim 2500rpm si maxim 3500rpm probabilitatea ca turbina sa te tina mai mult de 80000de km este de 99%.
Depinde cum o gasesti la dezmembrari. Daca e prea uzata mai bine reconditionezi una.
RăspundețiȘtergerePoti sa faci reclama linistit REBNEC. Insa recomand sa pregatesti un material despre reconditionarea turbosuflantelor sa adaugi cateva poze, sa ma anunti printr-un comentariu si ti-l public aici. Gratis. :)
RăspundețiȘtergereCred ca cea mai buna varianta ar fi reconditionarea acesteia.
RăspundețiȘtergere