joi, 13 septembrie 2012

Descrierea si functionarea turbinei !!! Sa cumpar o turbina (turbosuflanta) de la dezmembrari sau sa o reconditionez pe a mea ?

Descrierea si functionarea turbinei !!!
Turbina este un dispozitiv tare laborios. Cu cat generatiile s-au succedat cu atat s-a complicat si mai tare functionarea ei. Am vazut multe opinii despre turbina. Turbina cu cat este mai noua cu atat este mai eficace. De turbina s-au plans in general cei cu masini ''ceva'' mai rulate cand deja uzura e prezenta. La masinile generatie mai noua sa zicem aici e46 turbina este cu geometrie variabila, cele care le stiu eu au c o m p r e s o r fix adica partea care impinge aerul spre motor nu isi modifica suprafata de lucru (cum se intampla la unele modele vw etc). Partea care antreneaza compresorul este si el de asemenea fixa dar spre deosebire aceasta lucreaza intr-o cavitate a carei dimensiune se modifica. Modificarea este data de voleti, mici ''portite'' care sunt dispuse in cerc. Cand acestea sunt inchise presiunea gazelor de evacuare sunt obligate sa treaca in totalitate prin paletii turbinei imprimand acesteia o turatie maxima, dar, turatia maxima este obtinuta atunci cand presiunea gazelor creste asta realizandu-se odata cu cresterea turatiei motorului. Urmare a cresterii turatiei turbinei presiunea care o creaza compresorul creste si ea. Aici intervine partea de caomanda a sistemului, adica senzorul de presiune citeste valoarea aerului comprimat in admisie si transmite la ecu. Daca presiunea creste in continuare ecu transmite catre ''convertorul de presiune'' semnal care in combinatie cu un dispozitiv vacuumatic modifica pozitia voletilor eliberand gazele pe langa paletii turbinei astfel turatia eu scade si asa mai departe. Acest cerc se perpetua tot timpul. Acum revenind la turatia motorului la care intra turbina, aceasta este de obicei trecuta in documentatia motoarelor si difera de la un tip la altul. Am mai vazut pe aici cum se spunea ca turbina intra la atat.... in rest sta. Turbina se invarte tot timpul inclusiv la ralanti dar turatia este mica. In timp se produc fenomene ireversibile care pot afecta functionarea turbinei la parametri normali si pot sa spun aici despre coroziunea partilor componente mai exact corpul turbinei(din fonta) cu gazele de evacuare. Coroziunea duce la marirea tolerantei dintre paleti si corp ceea ce duce la ''scaparea'' gazelor pe langa acestia nemaiantrenand suficient. Chiar daca ecu obliga voletii sa stea inchisi pentru a crea presiune aceasta nu are cum sa se mai formeze decat la turatii ridicate. Un alt element esential pentru paletii turbinei este masa proprie cat mai mica. Cu cat este mai mica cu atat raspunde mai repede. Cand calamina se depune pe paleti acestia cresc in greutate ceea ce duce la intarzierea raspunsului. Deasemenea calamina depusa neuniform duce la dezechilibrarea ansamblului, rezultat fiind distrugerea lagarelor. Calculati cat fac 2 grame de funingina la o turatie de 100.000rot/min cat atinge turbina. Cand anomalii de genul ''turbina intra prea tarziu'' isi fac simtita prezenta atunci cauza este foarte dificil de diagnosticat si de de multe ori testerul este depasit de situatie.
Avand in vedere ca pretul la o turbina noua, originala depaseste 1000 de euro si ca salariile din romania sunt asa cum sunt eu zic ca este bine  este mai bine sa reconditionezi turbina si sa nu iei in calcul varianta cumpararii unei turbine la mana a doua. De ce? Pentru ca turbina sh risti sa fie la fel ca a ta sau stricata sau sa pice la cateva mii de km si nu ai facut nici o afacere. Daca insa te hotarasti sa repari turbina cauta o firma care acorda garantie cat mai mare. Toti zic ca au autorizatii de la R.A.R, insa prea putin conteaza asta... In anul 2012 luna septembrie preturile pentru reconditionarea turbinei la Bmw e46 320d variaza intre 750 si 1300 lei. Garantia minima acordata este de 6 luni dar recomand sa cautati un service de reconditionari care acorda o garantie minima de 1 an chiar daca dati 100 sau 200 de lei in plus. Daca mergeti corect cu bmw e46 320d si scimbati viteza la minim 2500rpm si maxim 3500rpm probabilitatea ca turbina sa te tina mai mult de 80000de km este de 99%.


3 comentarii:

  1. Depinde cum o gasesti la dezmembrari. Daca e prea uzata mai bine reconditionezi una.

    RăspundețiȘtergere
  2. Poti sa faci reclama linistit REBNEC. Insa recomand sa pregatesti un material despre reconditionarea turbosuflantelor sa adaugi cateva poze, sa ma anunti printr-un comentariu si ti-l public aici. Gratis. :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Cred ca cea mai buna varianta ar fi reconditionarea acesteia.

    RăspundețiȘtergere