marți, 2 aprilie 2013

La ce foloseste lichidul de frana? Cand trebuie schimbat lichidul de frana? La ce servesc placutele de frana ?

Acesta se gaseste in circuitul hidraulic de franare si are functia de transmitere a presiunii aplicate pe pedala de frana direct catre sistemul de franare al vehiculului.

Uzura discurilor si a placutelor de frana este compensata prin scaderea nivelului lichidului de frana din rezervor pentru a mentine inaltimea adecvata a pedalei de frana. Acesta este motivul pentru care este mai bine sa nu umpli rezervorul atunci cand nivelul este mai scazut si atunci cand ansamblul placutelor si discurilor nu a fost inlocuit in totalitate, cu exceptia situatiilor de urgenta). Este recomandabil sa schimbi placutele de frana sau discurile de frana.

 Care sunt caracteristicile lichidului de frana?

Lichidul de frana Renault este compatibil cu ansamblul pieselor din circuitul de frana si din ambreiaj. Acest lichid este conceput si testat pentru a evita o uzura prematura a pieselor din circuitul de franare.

Factorii cu impact negativ asupra lichidului de frana sunt temperatura si umiditatea, deoarece acestea favorizeaza riscul aparitiei fierberii lichidului si a fenomenului de „vapor lock”, care conduc la o franare ineficienta.

Lichidul de frana isi pierde proprietarile in timp. Saturatia de umiditate este cauza principala, chiar daca vehiculul nu circula.

Pe de alta parte, trebuie sa stii ca lichidul de frana este un factor agresiv pentru vopseaua vehiculului.


Cand trebuie schimbat lichidul de frana?

Pentru a asigura o eficienta maxima, lichidul de frana trebuie sa fie inlocuit in mod regulat: la fiecare 120.000 km sau la 4 ani.
De fapt, inlocuirea lichidului de frana permite pastrarea proprietatilor de origine ale franarii in toate situatiile, cu scopul de a evita „oboseala” lichidului de frana prin fierberea si oxidarea elementelor metalice ale sistemului de franare care intra in contact cu acesta.

In timpul functionarii, temperatura franelor creste ca urmare a frecarii dintre placute si discuri. Lichidul de frana care se gaseste in etriere este supus cu precadere fenomenului de „fadding” care se manifesta prin efectul de „pedala moale”.

Daca se remarca o scadere a nivelului lichidului de frana, nejustificata de uzura placutelor sau a discurilor, aceasta este rezultatul unei fisuri in circuit, iar in bord se va aprinde martorul corespunzator. Vehiculele Renault sunt echipate cu 2 circuite independente care permit mentinerea unei capacitati de franare suficienta, care iti permite sa ajungi pana la cel mai apropiat reparator agreat Renault, conducand cu viteza redusa (in acest caz, pedala de frana actioneaza la jumatatea distantei).

Cand lichidul de frana fierbe apare fenomenul de „vapor lock”. Supraincalzirea discurilor se poate produce ca urmare a unei utilizari intense, a conducerii sportive, situatii in care discurile au atins sau nu grosimea minima. „Faddind-ul” este lipsa de putere a franei si poate fi cauzata de uzura discurilor, a temperaturii anormal de ridicate a discurilor sau a placutelor, dar nu din cauza lichidului de frana – „vapor lock”.

Daca pozitia pedalei de frana coboara progresiv, in urma franarilor prelungite (pierdere de presiune), atunci exista o pierdere de lichid la nivelul clindrului principal de frana.

Placutele de frana:

La ce servesc placutele de frana ?

Placutele de frana sunt componente esentiale ale sistemului de franare. Calitatea placutelor este esentiala,  deoarece acestea sunt in contact cu discuri si exercita presiune pe acestea pentru ca vehiculul sa poata frana.
Care sunt caracteristicile placutelor de frana de origine Renault ?

Acestea sunt formate din doua suprafete diferite lipite una de alta :

Suprafata interioara, realizata dintr-un material rezistent la frecare, care se afla in contact cu discurile

Suprafata exterioara, care consta intr-un suport metalic

De ce si cand se schimba placutele de frana ?

Prin inlocuirea placutelor de frana se pastreaza proprietatile de franare de origine in orice conditii: fara incarcatura, cu incarcatura, cat si in conditii de utilizare intensa.

Uzura acestora este cauzata de frecarea produsa prin franare. Astfel, este important ca acestea sa fie verificate regulat si schimbate cand grosimea garniturii atinge cote minime.

Durata de viata a placutelor depinde de tipul de vehicul, de conditiile de utilizare si de starea drumurilor.
In plus, in timpul franarii, greutatea este transmisa in fata. Acest fapt face ca placutele si discurile din fata sa lucreze mai mult decat cele din spate.

Placutele uzeaza treptat discurile, care trebuie la randul lor sa fie inlocuite la al doilea sau al treilea schimb de placute de frana (in functie de modul de utilizare).
Discurile de frana:

  • La ce servesc discurile de frana ?
  • Care sunt caracteristicile discurilor de frana ?

Parte a rotilor, discurile suporta presiunea placutelor, una actionand pe suprafata interioara a discului, iar cealalta pe suprafata exterioara, avand ca rezultat o forta de frecare foarte mare, ce determina reducerea vitezei pana la oprirea vehiculului.

La fiecare franare, discurile sunt foarte solicitate iar starea lor depinde si de eficienta optima a placutelor de frana. De fapt, in cazul unui disc uzat, placutele nu mai exercita asupra acestuia o presiune suficienta si necesara pentru o franare la capacitate maxima.


  • De ce si cand trebuie schimbate discurile de frana?

Inlocuirea discurilor permite pastrarea proprietarilor de franare de origine a sistemului de franare, cu sau fara incarcatura, si acelasi timp garanteaza rezistenta termica in cazul unei utilizari intense, cu scopul de a evita „oboseala” placutelor si/sau a lichidului de frana.

La fel ca si in cazul placutelor, acestea trebuie inspectate in mod regulat si schimbate din momentul in care ating grosimea minima admisa si/sau membrana depaseste tolerantele stabilite pentru fiecare vehicul.

Durata de viata a discurilor (la fel ca si in cazul placutelor) depinde de tipul de vehicul, de conditiile de utilizare si de tipul de carosabil.
sursa: www.renault.ro/

Niciun comentariu:

Trimiteţi un comentariu