Logan-ul a ajuns la doua generaţie. Şi, ne place sau nu,
este modelul naţional. Îl regăsim peste tot, de la taxi până la poliţie,
şi este cel mai răspândit model pe drumurile din România. Prima
generaţie Logan a fost primul automobil gândit şi realizat în totalitate
de noua Dacia, cea aflată sub umbrela grupului Renault. A fost un
succes masiv, atât în România, cât şi în întreaga lume, punând Dacia pe
harta constuctorilor oneşti care produc automobile cinstite la preţuri
abordabile. Însă primul Logan şi-a trăit viaţa şi a venit timpul pentru a
doua generaţie. Dacia a suprins plăcut păstrând linia conscrată, dar
îmbunătăţind substanţia aspectul şi anumite elemente practice. În plus
avem acum mai multe dotări ca niciodată, plus motorizări interesante. Am
testat deja varianta diesel 1.5 dCi de 90 CP, iar acum a venit rândul
primei Dacii Logan turbo din istorie. Punem la încercare noua Dacia
Logan TCe 90, cu motor de 0.9 litri turbo şi 90 CP.
Dacia Logan
0.9 TCe 90CP Laureate
- Pret de pornire 6.690 €
- Pret model testat 11.050 €
- Taxa auto 66 €
Motor / Transmisie
Dacia este o marcă de buget. Nu trebuie să ne
amăgim. Iar modelele sunt gândite pentru a fi accesibile, nu
extraordinar de performante. Pentru a propulsa noul Logan, Dacia a ales
două motorizări pe benzină de cilindree mică, renunţând la clasicele
motoare de 1.4 şi 1.6 litri. Astfel, ca motor entry-level rămâne
propulsorul de 1.2 litri şi 75 CP, dar pentru marea masă a celor care
îşi doresc un motor pe benzină ceva mai puternic, Dacia a ales un
propulsor de ultimă generaţie din banca de organe Renault. Este vorba de
motorul TCe 90, un mic propulsor cu trei cilindri şi doar 898 cmc, dar
supraalimentat prin sistem turbo pentru a dezvolta 90 CP. Acest motor
face parte din noul tren de downsizeing prezent în acest moment în
industria auto. Toţi marii constructori de maşini au cel puţin un astfel
de motor de cilindree mică supraalimentat.
Propulsorul TCe 90 a debutat iniţial pe noul Clio, pentru ca
apoi să fie folosit şi de către Dacia. Trecând peste prejudecăţile
ieftine, cifrele sunt chiar interesante. E un motor cu trei cilindri de
898 cmc, puterea dezvoltată este de 90 CP la 5.250 cmc, iar cuplul
ajunge la 135 Nm la 2.500 rpm. Asta se traduce printr-un motor
onest ce oferă suficientă putere indiferent de regimul de exploatare. Nu
ai nici un moment senzaţia de submotorizare, singurul lucru cu care
trebuie să te obişnuieşti fiind sunetul bârâit de motor în trei
cilindri. Din păcate, motorul mic şi vesel este penalizat de
cutia de viteze manuală cu cinci trepte. Nu atât de etajarea acesteia,
care ar fi putut fi mai bună, cât de timoneria imprecisă şi care agaţă
constant la orice schimbare de treaptă. Păcat, cu o timonerie ceva mai
precisă, plăcerea de conduce un Logan ar fi fost ceva mai mare.
Consum
Dacă comparăm cifrele oficiale cu cele ale concurenţei, află că Loganul de 90 CP este întrecut la eficienţa consumului de carburat doar de Kia Rio Sedan 1.2, care are o medie de 5.0 litri, în timp ce berline ca Citroen C-Elysee sau Peugeot 301 consumă 6.5 litri, dar au 25 CP în plus.
Performanţe
Ba chiar, dacă privim în curtea concurenţei, este
cel mai rapid model din clasa sa, exceptând surorile grupului SPA,
Peugeot 301 şi Citroen C-Elysee. Acestea au un timp de
acceleraţie de 9.4 secunde, dar cu ajutorul unui motor de 1.6 litri de
115 CP. Skoda Rapid 1.2 TSI de 86 CP sprintează în 11.8 secunde până la
100 km/oră.Interior
Interiorul noului Logan a devenit un loc interesant.
Materialele au fost îmbunătăţite, dar avem în continuare zone cu
plastice tari şi neplăcute la atingere. Dar Logan-ul este la fel de
spaţios atât în faţă, cât şi pe bacheta din spate, aceasta fiind atuul
principal al acestui model. Plus un portbagaj cavernos de 510 litri,
care poate fi acum extins prin rabatarea asimetrică a banchetei.
Indicatoarele de bord sunt acum mai moderne, dar păstrează acelaşi stil
simplu şi eficient, iar consola centrală este înobilată acum de prezenta
sistemului Media Nav (opţional, 300 de euro), care oferă display
tactil, bluetooth, navigaţie şi mufă USB. Opţional putem dota Logan-ul
şi cu senzori de parcare şi tempomat, dar şi cu cotieră. Singurele
lucruri enervante? Claxonul a rămas tot pe maneta de semnalizare, iar
comenzile geamurilor electrice pe consola centrală. Dar acest lucru este
aproape o semnătură specifică modelelor Dacia. A, şi încă ceva,: ca la
toate Daciile noi, scaunul şoferului se mişcă ca şi cum nu ar fi fixat
bine.Preţ de achiziţie
Cel mai apropiat concurent este Kia Rio 1.2 GSL Comfort care poate fi achiziţionat pentru suma de 11.826 euro, în timp ce restul concurenţei vine cu preţuri peste 12.500 euro.
Siguranţă
Ţinută de drum
Dacia Logan nu este un automobil sport. Este o maşină de familie, pentru uz zilnic şi care poate îndura multe. Suspensia
a fost reglată pentru confort şi drumuri proaste, ceea ce înseamnă că
avem o suspensie destul de moale, ce favorizează ruliul şi tangajul.
Însă, denivelările, gropile, liniile de tren sau tramvai sunt o joacă
de copil pentru acest automobil. Direcţia este o idee cam grea, uneori
la manevrele citadine am simţit nevoia unei asistări mai serioase. Dar
la drum lung, direcţia oferă suficient feedback. Să nu uităm nici de
garda la sol, care deşi a scăzut faţă de generaţia anterioră, rămâne una
suficient de generoasă. Bordurile nu rezistă unui Logan de generaţie
nouă.Vizibilitate
Tehnologie
Dacia a făcut paşi importanţi la acest capitol.
Nu avem de-a face cu un automobil dotat cu cele mai noi şi moderne
tehnolgii din domeniu, dar avem sistem de navigaţie, şi chiar unul
foarte bun, oferit prin intermediul sistemul Media Nav, opţiune ce costă
300 euro. Aceasta conţine gratuit hărţile pentru România, iar pentru
încă 100 de euro se pot instala şi hărţile pentru întreaga Europă. Media
Nav constă într-un ecran tactil foarte simplu şi intuitiv cu o grafică
bună, care oferă acces rapid la navigaţie, radio sau muzica de pe
stickul USB. În plus, putem conecta un telefon prin Bluetooth.Logan este prima Dacie care primeşte opţional şi pilotul automat de origine Renault, esenţial dacă vom rula mult pe autostradă. Comenzile sunt amplasate pe volan şi sunt intuitive. Oglinzile electrice şi geamurile electrice sunt deja o prezenţă comună.
Dacia a mai introdus şi butonul ECO, care activează modul "anesteziat" pentru motor şi acceleraţie. Chiar dacă acceleraţia nu mai răspunde la fel de prompt, modelul Eco reduce consumul de carburant cu până la 10%. Nu există, însă, sistem Start-Stop.
Design
Ne-a placut
- Spaţiu la interior
- Portbagaj imens
- Motor turbo bun
- Dotări corecte
Nu ne-a placut
- Anumite plastice tari
- Suspensie moale
- Cutie de viteze imprecisă
| Date tehnice - Dacia Logan 0.9 TCe 90CP Laureate | ||||||||||||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| ||||||||||||||||||
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu