sâmbătă, 6 iulie 2013

Totul despre noua DACIA LOGAN

Logan-ul a ajuns la doua generaţie. Şi, ne place sau nu, este modelul naţional. Îl regăsim peste tot, de la taxi până la poliţie, şi este cel mai răspândit model pe drumurile din România. Prima generaţie Logan a fost primul automobil gândit şi realizat în totalitate de noua Dacia, cea aflată sub umbrela grupului Renault. A fost un succes masiv, atât în România, cât şi în întreaga lume, punând Dacia pe harta constuctorilor oneşti care produc automobile cinstite la preţuri abordabile. Însă primul Logan şi-a trăit viaţa şi a venit timpul pentru a doua generaţie. Dacia a suprins plăcut păstrând linia conscrată, dar îmbunătăţind substanţia aspectul şi anumite elemente practice. În plus avem acum mai multe dotări ca niciodată, plus motorizări interesante. Am testat deja varianta diesel 1.5 dCi de 90 CP, iar acum a venit rândul primei Dacii Logan turbo din istorie. Punem la încercare noua Dacia Logan TCe 90, cu motor de 0.9 litri turbo şi 90 CP.

Dacia Logan
0.9 TCe 90CP Laureate

  • Pret de pornire 6.690 €
  • Pret model testat 11.050 €
  • Taxa auto 66 €

Motor / Transmisie

Dacia este o marcă de buget. Nu trebuie să ne amăgim. Iar modelele sunt gândite pentru a fi accesibile, nu extraordinar de performante. Pentru a propulsa noul Logan, Dacia a ales două motorizări pe benzină de cilindree mică, renunţând la clasicele motoare de 1.4 şi 1.6 litri. Astfel, ca motor entry-level rămâne propulsorul de 1.2 litri şi 75 CP, dar pentru marea masă a celor care îşi doresc un motor pe benzină ceva mai puternic, Dacia a ales un propulsor de ultimă generaţie din banca de organe Renault. Este vorba de motorul TCe 90, un mic propulsor cu trei cilindri şi doar 898 cmc, dar supraalimentat prin sistem turbo pentru a dezvolta 90 CP. Acest motor face parte din noul tren de downsizeing prezent în acest moment în industria auto. Toţi marii constructori de maşini au cel puţin un astfel de motor de cilindree mică supraalimentat.
Propulsorul TCe 90 a debutat iniţial pe noul Clio, pentru ca apoi să fie folosit şi de către Dacia. Trecând peste prejudecăţile ieftine, cifrele sunt chiar interesante. E un motor cu trei cilindri de 898 cmc, puterea dezvoltată este de 90 CP la 5.250 cmc, iar cuplul ajunge la 135 Nm la 2.500 rpm. Asta se traduce printr-un motor onest ce oferă suficientă putere indiferent de regimul de exploatare. Nu ai nici un moment senzaţia de submotorizare, singurul lucru cu care trebuie să te obişnuieşti fiind sunetul bârâit de motor în trei cilindri. Din păcate, motorul mic şi vesel este penalizat de cutia de viteze manuală cu cinci trepte. Nu atât de etajarea acesteia, care ar fi putut fi mai bună, cât de timoneria imprecisă şi care agaţă constant la orice schimbare de treaptă. Păcat, cu o timonerie ceva mai precisă, plăcerea de conduce un Logan ar fi fost ceva mai mare.

Consum

Motorul de cilindree mică oferă 90 CP, dar nu este extrem de însetat. Cifrele oficiale de consum publicate de Dacia spun că noul Logan TCe 90 consumă în medie 5.3 litri de carburant, în timp ce consumul urban de este de 6.6 litri. În viaţa de zi cu zi, cifrele sunt mai mari. Pe parcursul testului nostru, Loganul cu motor de 0.9 litri a consumat între 8 şi 9 litri de benzină cât timp am stat în oraş, cifra variind în funcţie de stilul de condus. La drum lung, consumul a scăzut până la 6.3 litri, rezultând o medie de 7.6 litri.
Dacă comparăm cifrele oficiale cu cele ale concurenţei, află că Loganul de 90 CP este întrecut la eficienţa consumului de carburat doar de Kia Rio Sedan 1.2, care are o medie de 5.0 litri, în timp ce berline ca Citroen C-Elysee sau Peugeot 301 consumă 6.5 litri, dar au 25 CP în plus.

Performanţe

Având în vedere că Logan-ul cel nou are 90 CP la dispoziţie şi un cuplu prezent de la turaţii mai joase, performanţele sunt mai mult decât decente. Un Logan TCe 90 are nevoie de 11.1 secunde pentru a atinge 100 km/oră, iar viteza maximă este de 175 km/oră. Am rulat pe autostradă cu viteza legală de 130 km/oră şi micul motor are rezerve suficiente de putere chiar şi la acestă viteză.
Ba chiar, dacă privim în curtea concurenţei, este cel mai rapid model din clasa sa, exceptând surorile grupului SPA, Peugeot 301 şi Citroen C-Elysee. Acestea au un timp de acceleraţie de 9.4 secunde, dar cu ajutorul unui motor de 1.6 litri de 115 CP. Skoda Rapid 1.2 TSI de 86 CP sprintează în 11.8 secunde până la 100 km/oră.

Interior

Interiorul noului Logan a devenit un loc interesant. Materialele au fost îmbunătăţite, dar avem în continuare zone cu plastice tari şi neplăcute la atingere. Dar Logan-ul este la fel de spaţios atât în faţă, cât şi pe bacheta din spate, aceasta fiind atuul principal al acestui model. Plus un portbagaj cavernos de 510 litri, care poate fi acum extins prin rabatarea asimetrică a banchetei. Indicatoarele de bord sunt acum mai moderne, dar păstrează acelaşi stil simplu şi eficient, iar consola centrală este înobilată acum de prezenta sistemului Media Nav (opţional, 300 de euro), care oferă display tactil, bluetooth, navigaţie şi mufă USB. Opţional putem dota Logan-ul şi cu senzori de parcare şi tempomat, dar şi cu cotieră. Singurele lucruri enervante? Claxonul a rămas tot pe maneta de semnalizare, iar comenzile geamurilor electrice pe consola centrală. Dar acest lucru este aproape o semnătură specifică modelelor Dacia. A, şi încă ceva,: ca la toate Daciile noi, scaunul şoferului se mişcă ca şi cum nu ar fi fixat bine.

Preţ de achiziţie

Departementul unde Logan-ul este imbatabil este preţul de achiziţie. Pentru un Logan de a doua generaţie trebuie să scoatem din buzunar un minim de 6.690 euro. Acesta este preţul pentru versiunea 1.2 Acces, a cărei listă de dotări standard este sărăcăcioasă. Pentru un model dotat corespunzător, trebuie să alegem versiunea Laureate, ca şi exemplarul testat de noi. Preţul este 9.800 euro (TVA inclus), iar dacă adăugăm absolut toate opţiunile ajungem la 11.050 euro, ceea ce îl face cel mai accesibil model din această clasă.
Cel mai apropiat concurent este Kia Rio 1.2 GSL Comfort care poate fi achiziţionat pentru suma de 11.826 euro, în timp ce restul concurenţei vine cu preţuri peste 12.500 euro.

Siguranţă

Vechiul Logan a înregistrat doar trei stele la testele de impact, creând în 2005 destule discuţii legate de siguranţa modelului Logan. A doua generaţie încă nu a trecut prin testele EuroNCAP, dar judecând după rezultatul de patru stele obţinut de noua Dacia Sandero, ne putem aştepta ca şi Loganul nou să obţină un scor general identic. Oricum, noul Logan vine dotat cu patru airbaguri şi sistem ESP, dotări absolut normale în această epocă.

Ţinută de drum

Dacia Logan nu este un automobil sport. Este o maşină de familie, pentru uz zilnic şi care poate îndura multe. Suspensia a fost reglată pentru confort şi drumuri proaste, ceea ce înseamnă că avem o suspensie destul de moale, ce favorizează ruliul şi tangajul. Însă, denivelările, gropile, liniile de tren sau tramvai sunt o joacă de copil pentru acest automobil. Direcţia este o idee cam grea, uneori la manevrele citadine am simţit nevoia unei asistări mai serioase. Dar la drum lung, direcţia oferă suficient feedback. Să nu uităm nici de garda la sol, care deşi a scăzut faţă de generaţia anterioră, rămâne una suficient de generoasă. Bordurile nu rezistă unui Logan de generaţie nouă.

Vizibilitate

Având o formă clasică cu un parbriz şi o lunetă de dimensiuni mari, Logan-ul oferă vizibilitate excelentă de jur împrejur. Montantul A de pe stânga jenează uneori vizibilitatea pe virajele mai strânse, dar în rest nu sunt probleme. Oglinzile retrovizoare sunt suficient de mari, iar acum există posibilitatea de a dota noul Logan direct din fabrică cu un set de senzori de parcare dacă se optează pentru pachetul Securité, care contţine senzori, pilot automat şi volan îmbrăcat în piele.

Tehnologie

Dacia a făcut paşi importanţi la acest capitol. Nu avem de-a face cu un automobil dotat cu cele mai noi şi moderne tehnolgii din domeniu, dar avem sistem de navigaţie, şi chiar unul foarte bun, oferit prin intermediul sistemul Media Nav, opţiune ce costă 300 euro. Aceasta conţine gratuit hărţile pentru România, iar pentru încă 100 de euro se pot instala şi hărţile pentru întreaga Europă. Media Nav constă într-un ecran tactil foarte simplu şi intuitiv cu o grafică bună, care oferă acces rapid la navigaţie, radio sau muzica de pe stickul USB. În plus, putem conecta un telefon prin Bluetooth.
Logan este prima Dacie care primeşte opţional şi pilotul automat de origine Renault, esenţial dacă vom rula mult pe autostradă. Comenzile sunt amplasate pe volan şi sunt intuitive. Oglinzile electrice şi geamurile electrice sunt deja o prezenţă comună.
Dacia a mai introdus şi butonul ECO, care activează modul "anesteziat" pentru motor şi acceleraţie. Chiar dacă acceleraţia nu mai răspunde la fel de prompt, modelul Eco reduce consumul de carburant cu până la 10%. Nu există, însă, sistem Start-Stop.

Design

Noul Logan a adoptat noul calandru ce este specific pentru marca Dacia. Grila radiatorului este acum mai modernă şi este încadrată de două blocuri optice agresive ce completează fericit partea frontală a noului Logan. Partea din faţă este identică cu cea a noului model Sandero. Profilul are ceva din prima generaţie, în timp ce, în spate, noile stopuri sunt discutabile din punctul de vedere al designului. Noul Logan nu va întoarce multe capete pe stradă, dar este o prezentă mai mult decât plăcută.

Nu ne-a placut

  • Anumite plastice tari
  • Suspensie moale
  • Cutie de viteze imprecisă
Date tehnice - Dacia Logan 0.9 TCe 90CP Laureate
Combustibil
Benzina
Nr. usi
4
Motor tip / cilindri
Linie
Nr. locuri
5
Cilindree cmc
898
Lungime mm
4346
Putere maxima CP (rpm)
90 (5250)
Latime mm
1733
Cuplu maxim Nm (rpm)
135 (2500)
Inaltime mm
1517
Viteza maxima km/h
169
Greutate kg
1073
Acceleratie 0-100 km/h s
n/a
Ampatament mm
2634
Tractiune
fata
Volum rezervor litri
50
Cutie viteze
M
Volum portbagaj litri
510
SURSA: http://www.automarket.ro/test-drive/dacia-logan-tce-90-51780.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu