Exploatarea
motorului diesel bmw e46 320d
Cum ma comport cu masina pana se incalzeste motorul ?
-Pina ajunge apa la temp optima de functionare a motorului, e bine sa nu turam peste 2400 rot ( pina la aceasta turatie lucreaza bujiile incandescente ) si asta treptat, nu dintr-o data, adica imaginati-va ca intre picior si pedala de acceleratie aveti un ou, si apasati usor sa nu se sparga oul.
----Foarte Important----
Motoarele turbo contin o turbosuflanta care lucreaza la parametri optimi numai in cuplu, de aceea nu se accelereaza brutal sub cuplu, in treptele superioare '
Am pornit motorul, acum ce fac ? stau sa se incalzeasca, sau pot sa plec imediat ?
-Depinde de calitatea motorului si de calitatea uleiului. La motoarele mai vechi e bine sa stai un min/doua, la motoarele noi (generatie noua), min 30 sec.
-Depinde de calitatea motorului si de calitatea uleiului. La motoarele mai vechi e bine sa stai un min/doua, la motoarele noi (generatie noua), min 30 sec.
Cand schimb viteza ? La ce turatie pentru fiecare treapta ?
Treptele 1-2 = nu conteaza, poti sa mergi si in ralanti
Treapta 3-a = minim 1500 rpm, acceperatie usoara pina la 2500 rpm( turatia de cuplu maxim ).
Treapta a 4-a = minim 2000 rpm, acceleratie usoara pina la 3000 rpm.
Treptele 5 - 6 = numai in cuplu, adica minim 2200 rpm.
Treapta 3-a = minim 1500 rpm, acceperatie usoara pina la 2500 rpm( turatia de cuplu maxim ).
Treapta a 4-a = minim 2000 rpm, acceleratie usoara pina la 3000 rpm.
Treptele 5 - 6 = numai in cuplu, adica minim 2200 rpm.
O explicatie mai concreta dupa site-ul auto.ro
Exista ideea ca dieselul este normal sa mearga la turatii reduse, de
aceea multi folosesc schimbari frecvente ale vitezelor, mentinand
turatia in jurul a 2000 rpm sau chiar mai jos, in speranta unui consum
redus si a unei fiabilitati crescute a motorului. Gresit! Un diesel
modern poate avea regimul de mers continuu uzual la circa 4000 rpm,
unele motoare mergand pana la 5200 rpm; a tine un astfel de motor la
doar 2000 rpm nu are cum sa fie o idee buna.
Asadar, in exploatarea motorului diesel trebuie sa se tina cont de doua aspecte importante: turatia de cuplu maxim, unde raspunsul motorului la solicitari este foarte prompt si turatia la care turbina supraalimenteaza motorul efectiv, moment in care turbina este supusa unor solicitari fizice importante la nivelul pieselor rotative. Mai precis, turbina functioneaza tot timpul cat motorul este pornit, insa eficacitatea ei se simte pe o plaja de turatie (zona de lucru).
Nu dorim sa intram in explicatii tehnice, ci ne vom rezuma la a explica modul cum trebuie utilizat motorul corect. Totusi, trebuie mentionat un fenomen daunator ce apare datorita turbinei, cunoscut intre specialisti sub denumirea de "surge". "Surge" este situatia in care turbina livreaza mai mult aer decat poate motorul sa inghita in acel moment, ceea ce cauzeaza un surplus de aer in admisie. Urmarea imediata: valuri de presiune inapoi in turbo, favorizand aparitia fenomenului de "forfecare" a axului sau paletelor turbinei, deci distrugere iminenta.
Presupunand ca motorul este deja la temperatura sa normala de regim, mai exista o restrictie ce se aplica in utilizare: pana cand turbina intra in zona sa de lucru, adica undeva peste 1800 rpm, nu se va accelera cu pedala la fund. Practic, se pleaca cu treapta I pana la circa 2200 rpm, se schimba treapta a doua, se accelereaza uniform, fara a depasi jumatate din cursa pedalei de acceleratie, pana la atingerea turatiei lucru a turbinei, dupa care se poate folosi pedala de acceleratie fara restrictii. Astfel se evita pe cat posibil aparitia fenomenului periculos denumit "surge"...
Mai pe romaneste, atata timp cat motorul este in ture peste 2000 rpm, se poate accelera fara grija; pana la atingerea a 2000 rpm, in orice treapta de viteza, se recomanda insa o accelerare progresiva. Atata timp cat turometrul indica o turatie intre 2000-3800 rpm, cu variatii in functie de specificul fiecarui motor (la 1,7l CDTI Opel cu turatia maxima de 5200 rpm folosesc uzual schimbari ale treptelor la peste 4000 rpm si turatii de mers continuu de 3500-4000 in orice treapta - evit in treapta I).
Asadar, in exploatarea motorului diesel trebuie sa se tina cont de doua aspecte importante: turatia de cuplu maxim, unde raspunsul motorului la solicitari este foarte prompt si turatia la care turbina supraalimenteaza motorul efectiv, moment in care turbina este supusa unor solicitari fizice importante la nivelul pieselor rotative. Mai precis, turbina functioneaza tot timpul cat motorul este pornit, insa eficacitatea ei se simte pe o plaja de turatie (zona de lucru).
Nu dorim sa intram in explicatii tehnice, ci ne vom rezuma la a explica modul cum trebuie utilizat motorul corect. Totusi, trebuie mentionat un fenomen daunator ce apare datorita turbinei, cunoscut intre specialisti sub denumirea de "surge". "Surge" este situatia in care turbina livreaza mai mult aer decat poate motorul sa inghita in acel moment, ceea ce cauzeaza un surplus de aer in admisie. Urmarea imediata: valuri de presiune inapoi in turbo, favorizand aparitia fenomenului de "forfecare" a axului sau paletelor turbinei, deci distrugere iminenta.
Presupunand ca motorul este deja la temperatura sa normala de regim, mai exista o restrictie ce se aplica in utilizare: pana cand turbina intra in zona sa de lucru, adica undeva peste 1800 rpm, nu se va accelera cu pedala la fund. Practic, se pleaca cu treapta I pana la circa 2200 rpm, se schimba treapta a doua, se accelereaza uniform, fara a depasi jumatate din cursa pedalei de acceleratie, pana la atingerea turatiei lucru a turbinei, dupa care se poate folosi pedala de acceleratie fara restrictii. Astfel se evita pe cat posibil aparitia fenomenului periculos denumit "surge"...
Mai pe romaneste, atata timp cat motorul este in ture peste 2000 rpm, se poate accelera fara grija; pana la atingerea a 2000 rpm, in orice treapta de viteza, se recomanda insa o accelerare progresiva. Atata timp cat turometrul indica o turatie intre 2000-3800 rpm, cu variatii in functie de specificul fiecarui motor (la 1,7l CDTI Opel cu turatia maxima de 5200 rpm folosesc uzual schimbari ale treptelor la peste 4000 rpm si turatii de mers continuu de 3500-4000 in orice treapta - evit in treapta I).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu