Sunt zeci de discutii pe aceasta tema, a modului de conducere a
motorului diesel in trafic, si de aceea o sa incerc sa scot in evidenta detalii pentru
ca oricine foloseste un automobil cu motor diesel sa o faca asa cum
trebuie.
Diferentele esentiale in exploatarea unui motor diesel fata de un
motor cu benzina, apar din constructia si
principiile de functionare diferite. Dieselul porneste doar prin
comprimarea combustibilului in camera de ardere, motorul pe benzina este
pornit prin scanteile de la bujii.
Dieselul, pentru a obtine performante similare cu motorul pe
benzina, are nevoie de supraalimentare, ca atare constructia sa este
ceva mai complicata, de unde si legendele care apar, ca atunci cand
dieselul se strica, costurile de reparatie sunt mari.
In general, un motor diesel are printre
principalele componente o pompa de injectie de inalta presiune,
injectoare, bujii incandescente, un intercooler si o turbina, precum si
diversi senzori "ascunsi" in jurul blocului motor. Fara
indoiala, majoritatea sunt piese de inginerie avansata, asadar sunt
scumpe… dar sa nu uitam ca pompa de injectie apare si la motorul pe benzina,
Asemanarile se opresc insa aici…
Ce inseamna o exploatare rationala a motorului diesel? Foarte succint
insemna o pornire si o folosire normala, o intretinere regulata si
conforma cu manualul de service, precum si o oprire corecta. Respectarea
unor reguli simple de utilizare a unui motor diesel, in functie de
anotimpurile anului, duce la o viata lunga a motorului diesel.
Pornirea:
Pe timp de vara, pornirea unui motor diesel se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi din bord, se actioneaza cheia pentru pornirea motorului. Se asteapta cateva secunde pentru stingerea martorului de presiune a uleiului, dupa care se poate demara automobilul. Orice alte artificii facute la pornire sunt inutile si incorecte.
Pe timp de iarna, trebuie indeplinite minime conditii pentru o pornire usoara si fara probleme a motorului diesel: bateria in stare buna, bujiile incandescente functionale si obligatoriu motorina de iarna in rezervor. Daca aceste conditii sunt indeplinite, pornirea se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi si a martorului de functionare a bujiilor incandescente (poate dura mai mult, in functie de temperatura de afara), se inchid toti consumatorii inutili (radio, lumini, etc), se actioneaza cheia de contact. Motorul trebuie sa porneasca fara probleme din prima incercare.
Pe timp de vara, pornirea unui motor diesel se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi din bord, se actioneaza cheia pentru pornirea motorului. Se asteapta cateva secunde pentru stingerea martorului de presiune a uleiului, dupa care se poate demara automobilul. Orice alte artificii facute la pornire sunt inutile si incorecte.
Pe timp de iarna, trebuie indeplinite minime conditii pentru o pornire usoara si fara probleme a motorului diesel: bateria in stare buna, bujiile incandescente functionale si obligatoriu motorina de iarna in rezervor. Daca aceste conditii sunt indeplinite, pornirea se face astfel: cu pedala de ambreiaj apasata, se pune contactul, se asteapta stingerea martorilor luminosi si a martorului de functionare a bujiilor incandescente (poate dura mai mult, in functie de temperatura de afara), se inchid toti consumatorii inutili (radio, lumini, etc), se actioneaza cheia de contact. Motorul trebuie sa porneasca fara probleme din prima incercare.
Exploatarea:
In
exploatarea motorului diesel trebuie sa se tina cont de doua aspecte
importante: turatia de cuplu maxim, unde raspunsul motorului la
solicitari este foarte prompt si turatia la care turbina
supraalimenteaza motorul efectiv, moment in care turbina este supusa
unor solicitari fizice importante la nivelul pieselor rotative. Mai
precis, turbina functioneaza tot timpul cat motorul este pornit, insa
eficacitatea ei se simte pe o plaja de turatie (zona de lucru).
Mai pe romaneste, atata timp cat motorul este in ture peste 2000 rpm, se poate accelera fara grija; pana la atingerea a 2000 rpm, in orice treapta de viteza, se recomanda insa o accelerare progresiva. Astfel protejati atat turbina cat si motorul de solicitari mecanice inutile.
Oprirea motorului:
Se pare ca o cauza importanta a cedarii turbinelor la motoarele diesel este si oprirea incorecta a acestora, in ciuda specificarii metodei de oprire in toate cartile tehnice ale automobilelor diesel. Asadar, dupa rulajul indelungat in regim de autostrada, la turatii ridicate, sau urban cu semafoare frecvente, odata ajunsi la destinatie nu opriti motorul imediat! Racirea brusca a turbinei poate afecta buna functionare a acesteia, cu efecte din cele mai neplacute la nivelul lagarelor, adica scoaterea din uz a turbinei.
Corect si recomandat este ca la sosirea la destinatie sa lasam motorul sa "rasufle" putin, ca turbina sa se raceasca. E suficient un minut la ralenti pentru a prelungi viata turbinei: pana stingeti radioul si va adunati ce aveti de luat din masina, lasati motorul sa mearga, o sa va bucurati de el mai mult...
Mai pe romaneste, atata timp cat motorul este in ture peste 2000 rpm, se poate accelera fara grija; pana la atingerea a 2000 rpm, in orice treapta de viteza, se recomanda insa o accelerare progresiva. Astfel protejati atat turbina cat si motorul de solicitari mecanice inutile.
Oprirea motorului:
Se pare ca o cauza importanta a cedarii turbinelor la motoarele diesel este si oprirea incorecta a acestora, in ciuda specificarii metodei de oprire in toate cartile tehnice ale automobilelor diesel. Asadar, dupa rulajul indelungat in regim de autostrada, la turatii ridicate, sau urban cu semafoare frecvente, odata ajunsi la destinatie nu opriti motorul imediat! Racirea brusca a turbinei poate afecta buna functionare a acesteia, cu efecte din cele mai neplacute la nivelul lagarelor, adica scoaterea din uz a turbinei.
Corect si recomandat este ca la sosirea la destinatie sa lasam motorul sa "rasufle" putin, ca turbina sa se raceasca. E suficient un minut la ralenti pentru a prelungi viata turbinei: pana stingeti radioul si va adunati ce aveti de luat din masina, lasati motorul sa mearga, o sa va bucurati de el mai mult...
Puncte slabe BMW Seria 3 E46 320d
Diesel-urile afiseaza probleme cu debitmetrul si diferiti
senzori. Dar cea mai importanta este turbina, a carei inlocuire sare de
1.000 de euro. Inspectati vizual turbina pentru a depista eventualele
scurgeri de ulei si incercati sa forjati putin masina, avand ochii
atintiti pe culoarea fumului scos. Daca e negru, e de motorina. Dar daca
e albastrui inseamna ca mananca si ulei!
E46 are un tren de rulare destul de solid. Din cauza gropilor de pe la
noi insa, apar diferite batai la suspensia fata. De asemenea, avand in
vedere renumele sportiv al BMW-ului se presupune ca cel care a detinut-o
anterior nu a menajat masina tot timpul, asa ca nu strica o verificare a
transmisiei. Cele mai dese probleme se intalnesc la bucsa axului
cardanic si la crucea cardanica.
Evident, cu cat masina are mai multi kilometri, cu atat problemele pot aparea mai des.
Evident, cu cat masina are mai multi kilometri, cu atat problemele pot aparea mai des.
Am deschis un topic cu o intrebare pe care il gasiti aici
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu