Dezvoltarea rapida a tehnologiei auto, in ultimele decenii, a adus motoare cu performante inalte in paralel cu o cerere crescanda de confort al conducatorului auto.
Conceptele de vehicule cu greutate redusa si caroseriile optimizate, fac acum ca alte surse de zgomot sa fie interceptate de conducatorul si pasagerii autovehiculului.
Motorul cu ardere internă cu piston generează un cuplu motor
discontinuu, neregulat. Aceasta se datorează principiului de
funcționare, pe durata unui ciclu motor complet, pistonul produce lucru
mecanic doar pe cursa de destindere. În același timp mecanismul
bielă-manivelă are mișcare alternativă, cu viteză variabilă, care induce
neregularități în mișcarea de rotație a arborelui cotit. Astfel cuplul
motor este generat în impulsuri, la fiecare cursă activă (de destindere)
a unui piston.
Pentru uniformizarea mișcării arborelui cotit se utilizează un acumulator de energie cinetică numit volantă.
Aceasta se montează pe capătul arborelui cotit dinspre ambreiaj și
înmagazinează energie mecanică pe cursa de destindere a fiecărui piston.
Având masă mare deci inerție mare volanta uniformizează mișcarea de
rotație a arborelui cotit care devine mai continuă și fără șocuri.
Volanta motorului mai are rolul de a transmite cuplul motor cutiei de
viteze, prin intermediul ambreiajului. Discul de ambreiaj este cuplat cu
volanta pe partea dinspre motor și cu placa de presiune pe partea
dinspre cutia de viteze. Din acest punct de vedere suprafața de contact
dintre volanta și ambreiaj trebuie să respecte condiții stricte de
planeitate. Orice abatere de la planeitate, care ar putea rezulta ca
urmare a unei proaste montări a volantei, poate conduce la uzura
neuniformă a ambreiajului, cu consecințele de rigoare.
Foto: Ansamblul volantă – disc ambreiaj – placă de presiune (Chevrolet Corvette ZR1)Sursa: GM
- volanta motorului
- discul de ambreiaj
- placa de presiune
Volanta dublă (DMF)
Motoarele cu ardere internă pentru automobile evoluează continuu,
de la an la an. Cuplul motor mai mare, masele reduse ale componentelor,
numărul din ce în ce mai mare al treptelor de viteză, sunt factori care
contribuie la intensificarea vibrațiilor din grupul moto-propulsor.
Pentru a atenua aceste vibrații volanta simplă a evoluat în volantă dublă (DMF).
Rolul primar al volantei duble este decuplarea motorului de transmisie,
din punct de vedere al vibrațiilor transmise. Acest lucru se poate
realiza prin divizarea masei volantei simple în două componente,
conectate între ele prin intermediul unui sistem de amortizare.
Masă volantei este separată într-o parte primară, conectată cu motorul,
pe care se află coroana dințată și o parte secundară care conține un
element de amortizare a oscilațiilor torsionale. Astfel, pe cursa de
destindere a unui piston cuplul transmis prin intermediul volantei este
filtrat de elementul de amortizare (arc elicoidal). Pe cursa de
comprimare a pistonului masa secundară cedează energia înmagazinată
transmisiei.
O mica remarca, corect in limba romana este Volant Motor si nu Volanta care inseamna altceva, ceva detasabil..
sursa: aici
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu