EGR (Exhaust Gas Recirculation) - o scurta explicatie a unui sistem
care e putin inteles de catre utilizatori si chiar de mecanici cu
experienta.
Totul pleaca de la intelegerea faptului ca aerul pe care il respiram si
pe care motorul il aspira contine un amestec in proportii fixe de
oxigen si azot (Nitrogen) in forma moleculara. La presiunile si
temperaturile uzuale in natura acest amestec poate sa isi modifice
proportia dar gazele nu se combina intre ele (exemplu aerul expirat de
animale care contine maiputina masa de oxigen decit aerul inspirat,
masa de azot raminind aceeasi ,aparind o masa suplimentara de bioxid de
carbon).
La motoare insa situatia sta altfel datorita presiunilor si
temperaturilor uriase care determina formarea compusilor NOx(oxizi de
azot dintre care stabili NO si NO2 ).Astfel masa de azot molecular care e
aspirata e mai mare decit masa de azot molecular evacuata.Situatia e
cu atit mai critica cu cit presiunile si temperaturile sint mai mari
adica indeosebi la motoarele diesel moderne capabile de cupluri motoare
mari la turatii joase.Cuplu mare =presiune mare in cilindru,turatie
joasa = lipsa evacuarii eficiente a caldurii (agravata si de existenta
mecanismului de geometrie variabila a turbinei care creeaza o
contrapresiune la evacuare in regimul de turatii 900-3000
rpm).Rezultatul e inevitabil un continut mare de NOx in gazele evacuate
in atmosfera.Despre efectul nociv al acestor gaze exista multiple surse
de informatii pe net si cei curiosi vor descoperi cit de daunatori
acesti poluanti sint si ca se impune diminuarea cantitatilor evacuate in
atmosfera de catre motoare(de astfel acestea contribuie cu mai bine de
50% dim cantitatea totala de NOx existenta in aer).La motoarelele cu
ardere interna solutia utilizata e EGR in traducere Recircularea gazelor
de esapament.Mai exact se ia o cantitate de gaze ARSE(cu continut
minim de oxigen) din teava de esapament si se amesteca cu aerul curat
aspirat.
Adica motorul nu aspira aer curat ci un amestec de aer curat si gaze
arse (uneori chiar 50-50%) in regimul de ralanti si sarcini partiale
pina la 3000 rpm.EGR ul limiteaza deci puterea maxima posibila a unui
motor in anumite regimuri de functionare si nu imbunatateste cu nimic
arderea asa cum gresit se considera de unii(continutul masic de oxigen
per aspiratie e mai mic de cit cel care s-ar obtine fara EGR-e adevarat
insa ca motoarele diesel oricum lucreaza cu un exces masic de oxigen si
acest fapt se ia in calcul la proiectarea sistemului de EGR).
Deci un motor fara EGR e un motor cu un potential de putere mai
mare(reducerea EGR o fac majoritatea map-urilor de memorie pentru
tuning) dar mult mai poluant.De aceea sistemele Euro 4 si 5 au mecanisme
de diagnosticare a starii de functionare a sistemului de EGR (lipsa
sau overflow) si impunerea starii de avarie Limp Mode in cazul in care
apare o neregula.Totul este o chestiune de protectie a mediului,nu de
performanta a motorului.
Cam asa arata o valva de pe un motor cu care s-a mers subturat:
De
cele mai multe ori supapa din interiorul ei ramane blocata ori pe
deschis, ori pe inchis, moment in care la majoritatea masinilor aapre
"CHECK ENGINE". Dupa o curatare "riguroasa" aceasta isi revine la
normal. De regula acestea sunt principalele probleme ale acestei valve,
dar majoritatea service-urilor profita de necunostinta clientilor si
recomanda clientilor ca valva trebuie schimbata.
sursa: http://diagnozarapida.blogspot.ro
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu