Introducerea turbosuflantei cu geometrie variabila VNT (Variable Nozzle Turbine) in 1989 si evolutia ei in cursul anilor 90 si in secolul 21 au adus turbina la rangul de cel mai de succes concept de crestere a performantelor motorului. Tehnologia implica folosirea unui carter turbina
care isi schimba configuratia interna pentru a se adapta la nevoia
specifica motorului de aer comprimat (cazul diesel) sau amestec
combustibil (cazul benzina). Tehnologia VNT permite turbosuflantei sa creasca puterea motorului in toata gama de viteze. Turbosuflantele
VNT ajuta la controlul emisiilor de monoxid de azot generate de
motoarele diesel prin dezvoltarea unui sistem de refolosirea gazelor
arse si reintroducerea lor in camera de ardere a motorului.
Turbina este un element cheie in folosirea
motoarelor moderne alimentate cu benzina sau motorina, inginerii auto
lucrand in prezent la dezvoltarea unor motoare care ofera performante cu
emisii scazute de CO2. Reducerea dimensiunilor motorului si injectia
directa reprezinta viitorul motorului supraalimentat, turbosuflanta
fiind cea care va aduce o contributie importanta la crestrea puterii
motorului si scadarea impactului emisiilor asupra mediului inconjurator.
Astfel de turbosuflante functioneaza la 1050oC
permitand ca proprietatile combustibililor sa fie optimizate pentru
respectarea normelor emisiilor si CO2.
Definitie Turbocompresor
Un turbocompresor este instalat pe colectorul de gaze arse al motorului. Gazele evacuate din cilindri invart turbina, care functioneaza ca si un motor cu turbina pe gaz. Turbina este
legata de un ax la compresor, care este localizat intre filtrul de aer
si distribuitor. Compresorul ridica presiunea aerului care intra in
pistoane.
Gazele de evacuare de la cilindrii trec prin lamele turbinei, si le fac sa se invarta. Cu cat mai multe gaze trec printre lame, cu atat mai repede se invart.
La celalalt capat al axului pe care este atasata turbina,
compresorul pompeaza aer in cilindrii. Compresorul este un fel de pompa
centrifuga – absoarbe aerul in centrul sau si il expulzeaza in exterior
in timp ce sa invarte. Pentru a rezista la viteze de pana la 150.000
rpm, axul turbinei trebuie sa fie sustinut foarte bine. Majoritatea
rulmentilor ar exploda la viteze asa de mari, prin urmare majoritatea
turbucompresoarelor folosesc un rulment fluid. Acest tip de rulment
sustine axul pe o pelicula foarte subtire de ulei care este mentinuta
constant in jurul axului. Acest lucru se face cu doua scopuri: raceste
axul si unele dintre celelalte componente si permite axului sa se
invarta fara sa se produca prea multa frictiune. Exista un “schimb” cand
vine vorba de producerea unui turbocompresor pentru un motor. Se poate renunta la unele aspecte pentru functionalitate sau performanta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu