luni, 3 septembrie 2012

Ce rol are debimetrul de aer ? Ce este debimetrul de aer ?

  Motoarele diesel, pentru automobile funcționează pe baza arderii unui amestec aer-combustibil. Funcționarea cu o anumită îmbogățire a amestecului aer-combustibil se poate face numai dacă se cunoaște masa de aer care intră în cilindru. La motoarele termice masa de aer se poate determina în două moduri: prin utilizarea unui senzor de masă de aer numit MAF sau a unui senzor de presiune aer admisie numit MAP combinat cu un senzor de temperatură aer admisie.

Senzorul de masă de aer măsoară cantitatea de aer care intră în cilindri. La motoarele diesel acestă informație este utilizată  pentru a calcula cantitatea de gaze arse reintroduse în cilindri de sistemul EGR.
Orice defect a senzorului de masă de aer va avea ca efect aprinderea lămpii de emisii poluante numit MIL precum și reducerea performanțelor motorului (turație de ralanti ridicată sau instabilă, consum mărit de combustibil, putere scăzută).
La diesel debimetrul de aer este  foarte important pentru ca in softurile care gestioneaza motorul sunt mai multe harti de injectie care strang informatii de la senzorii de pe motor (MAF, MAP, pedala de acceleratie, temperature, etc.) si rezumand datele rezulta un iq 
(injected quantity);
MAF-ul de obicei intervine ca si valoare de intrare in una din cele mai impornate si restrictive harti de injectie smoque map, sau harta de fum, practic el masoara cat aer intra in motor ca si debit si in functie de asta rezulta o valoare a cantitatii de motorina; daca citeste prost (e obosit) practic ecu pica pe alte curbe de injectie si chiar daca fizic are aer ecu nu da drumul la motorina; gama valorilor pentru MAF este undeva intre 250 si 850 dar nu e o regula.
Cum citeste MAF debitul?
Principiul firului incins racit cu aerul care curge in pe langa el....
Daca la wot (wide open throttle), de obicei treapta 3 ca si test, maful nu da maximul necesar prescris de smoque map, in pistoane se va injecta o cantitate mai mica de combustil, masina nu va trage, si va consuma mai mult; curios nu? motorina mai putina injectata, dar consuma mai mult raspunsul vi-l dati singur, idiciul e "timp de demaraj" !!!

Daca scoatem mufa de la MAF, ECU pica pe o valoare de avarie prestabilita in soft care se si poate modifica (de cineva care stie ce face), in general este  550 si acolo incremeneste; masina va fi puturoasa si va consuma mai mult, turatia creste greu etc.

Ca ultima  idee MAF se poate anula din soft si inlocui cu valorile date de MAP (senzorul care citeste presiunea saltata de turbina).

Un comentariu: