Bateria unui automobil are rolul de a stoca
energie electrică necesară pentru a porni motorul și pentru a
alimenta consumatorii electrici atunci când motorul termic este
oprit. O baterie auto trebuie să le îndeplinească următoarele
cerințe:
- să alimenteze demarorul în faza de pornire a motorului termic
- să alimenteze consumatorii electrici când alternatorul nu funcționează
- să filtreze oscilațiile de tensiune din sistemul electric
- să alimenteze cu energie electrică sistemele electronice active permanent (memoriile modulelor electronice de control, alarme)
Bateria trebuie să
îndeplinească aceste funcții pe o plajă largă de temperaturi. În
condiții extreme de temperaturi scăzute (-30 °C) bateria trebuie
să asigure pornirea motorului, precum și în condiții de căldură
excesivă (70 °C).
Poziționarea bateriei se face
de obicei în compartimentul motor și trebuie să țină cont de
următoarele constrângeri: lungime cât mai scurtă a cablurilor de
alimentare a demarorului, protecție împotriva contaminării,
asigurarea temperaturii normale de funcționare, protecție împotriva
vibrațiilor precum și acces ușor în vederea verificării și a
înlocuirii.
Principiul de funcționare al unei baterii auto
O baterie este construită din
celule galvanice, numite și pile electrice. Bateria are la bază
principiul lui Volta, care spune că între două
metale diferite imersate în electrolit
(lichid care permite trecerea curentului electric) apare o tensiune
electrică.
Cele două piese metalice se
numesc electrozi, electrodul pozitiv numindu-se
catod iar cel negativ anod.
Datorită reacțiilor chimice dintre electroni și electrolit apare
energia electrică. Astfel, bateria din energia chimică
produce curent continuu.
Automobilele cu motor termic
sunt echipate aproape în exclusivitate cu baterii pe bază de plumb.
Datorită prețului scăzut și a curentului mare generat, bateriile
cu plumb sunt cele mai utilizate pentru alimentarea
circuitului electric al automobilului.
Bateria auto este formată din
6 celule (pile electrice) legate în serie. Fiecare celulă generează
o tensiune de aproximativ 2.12 V, tensiunea totală a bateriei în
gol fiind de 6 x 2.12 = 12.72 V (baterie complet
încărcată).
Fiecare celulă a bateriei
conține:
- un electrod pozitiv din bioxid de plumb (PbO2)
- un electrod negativ din plumb poros (Pb)
- electrolit din acid sulfuric (H2SO4) și apă (H2O)
Dacă cei doi electrozi se
leagă prin intermediul unui circuit electric, în baterie se produc
reacții chimice care generează curent electric.
Când bateria produce curent
electric cei doi electrozi de plumb și acidul sulfuric se transformă
în sulfat de plumb (PbSO4) și apă
(H2O).
Densitatea
electrolitului este imaginea clară a stării de
încărcare a bateriei. Când bateria este încărcată
complet, acidul sulfuric din electrolit este în proporție de
aproximativ 38%, restul fiind apă. Deoarece acidul sulfuric are
densitatea mai mare decât apa, cu cât avem mai mult acid sulfuric,
cu atât densitatea electrolitului este mai mare.
Densitatea electrolitului [g/cm3]
|
Tensiune celulă [V]
|
Tensiune baterie [V]
|
Starea de încărcare [%]
|
1.28
|
2.12
|
12.72
|
100
|
1.24
|
2.08
|
12.48
|
70
|
1.20
|
2.04
|
12.24
|
50
|
1.15
|
1.99
|
11.94
|
20
|
1.12
|
1.96
|
11.76
|
0
|
Componentele unei baterii auto
O baterie auto este compusă
din 6 celule conectate în serie, fiecare celulă
producând peste 2 V. Celulele sunt separate între ele, electrolitul
din fiecare celulă nu este în contact cu cel din celula învecinată.
Foto: Componentele unei baterii auto
- borne
- placi bioxid de plumb (+)
- plăci plumb (-)
- electrolit
- carcasă material plastic
Electrozii ce formează fiecare
celulă sunt formați din plăci separate de un plastic poros.
Bateriile de generație veche, cu întreținere,
conțineau plăci din plumb (Pb). Întreținerea unei baterii
presupune verificarea periodică a nivelului de electrolit, măsurarea
densității acestuia și completarea la nevoie cu apă distilată
sau demineralizată.
Bateriile actuale utilizează
un aliaj pe bază de calciu (PbCa). Avantajul acestui tip de baterii,
fără întreținere, etanșe, este nivelul mai
scăzut de gaze produse când bateria este complet încărcată.
Majoritatea bateriilor fără întreținere sunt prevăzute cu un
indicator de stare („ochi magic”). }n funcție
de culoarea acestui indicator se poate determina starea de încărcare
a bateriei. (cand este verde bateria este incarcata, cand este negru bateria este descarcata)
Funcționarea indicatorul de
stare este de natură mecanică. Acesta conține una
sau mai multe bile din plastic, care, în funcție de densitatea
electrolitului, arată starea de încărcare a bateriei. „Ochiul
magic” indică starea de încărcare doar pentru o celulă a
bateriei, dar este reprezentativ pentru toată bateria.
Datele tehnice ale unei baterii auto
Bateriile cu plumb utilizate la
automobilele cu motoare termice sunt clasificate în principal în
funcție de capacitate și de curentul de descărcare la rece. Pe
fiecare baterie sunt trecute următoarele caracteristici tehnice:
12 V
|
60 Ah
|
680 A
|
domeniul de tensiune a bateriei
|
capacitatea bateriei
|
curentul de descărcare la rece
|
Capacitatea bateriei
reprezintă sarcina electrică stocată în baterie. Unitatea de
măsură este Ah (amperi oră). Cu cât capacitatea bateriei este mai
mare cu atât bateria poate furniza un curent mare timp îndelungat.
O baterie de capacitate 60 Ah
poate furniza un curent de 60 A timp de 1 oră până când este
descărcată complet. Cu cât curentul este mai mare cu atât timpul
de furnizare se reduce.
Capacitatea bateriei furnizată
de producător este specifică pentru o anumită temperatură
(de obicei 25 °C) și un anumit timp de descărcare
(ex. 3 A timp de 20 ore).
Teoretic, dacă demarorul ar fi
alimentat un timp îndelungat de la baterie, cu un curent de 180 A,
în 20 minute bateria ar fi complet descărcată. În realitate
timpul este mai scurt deoarece cu cât curentul debitat de baterie
este mai mare, temperatura bateriei crește și rezistența internă
de asemenea. Astfel, o parte din curentul generat de baterie este
disipat în căldură.
De asemenea, capacitatea
bateriei depinde și de temperatură. Cu cât temperatura exterioară
este mai scăzută, cu atât capacitatea bateriei este diminuată.
Pentru o temperatură exterioară de -12 °C, capacitatea bateriei
este aproximativ 65% din capacitatea nominală. Astfel, în loc de 60
Ah vom avea doar 39 Ah.
Curentul de descărcare
la rece este curentul generat de baterie timp de 10 secunde,
la o temperatură de -18 °C, tensiunea minimă a bateriei fiind de
7.5 V.
Un alt parametru al bateriei,
este rezerva de capacitate (ex. 125 minute). Acesta
reprezintă durata de timp în minute pentru care bateria poate
furniza un curent de 25 A, la o temperatură de 25 °C, tensiunea
minimă a bateriei fiind 10.5 V.
Diagnosticarea unei baterii auto
Starea unei baterii se poate
determina prin mai multe metode:
Inspecție vizuală
Se verifică bateria să nu prezinte crăpături pe carcasă, scurgeri și legături electrice oxidate.
Se verifică bateria să nu prezinte crăpături pe carcasă, scurgeri și legături electrice oxidate.
Verificarea stării de încărcare
La bateriile fără întreținere acest lucru se verifică cu ajutorul indicatorului de stare și cu un multimetru. Tensiunea la bornele bateriei se măsoară cu toți consumatorii electrici deconectați și după 30 min. de la ultima încărcare/descărcare.
La bateriile fără întreținere acest lucru se verifică cu ajutorul indicatorului de stare și cu un multimetru. Tensiunea la bornele bateriei se măsoară cu toți consumatorii electrici deconectați și după 30 min. de la ultima încărcare/descărcare.
La bateriile cu întreținere
se verifică nivelul electrolitului, densitatea electrolitului (cu un
densimetru) precum și tensiunea la borne cu ajutorul unui
multimetru.
Atenție: În cazul unei
presupuse probleme a bateriei asigurați-vă că sistemul de
încărcare (alternatorul) funcționează în parametrii normali. În
multe cazuri bateria se defectează datorită unei încărcări
insuficiente sau a unei supraîncărcări.
Sfaturi privind întreținerea și utilizarea unei baterii auto
- dacă efectuați operații asupra bateriilor cu întreținere purtați echipament cu protecție, acidul sulfuric din electrolit provoacă leziuni în contact cu pielea!
- utilizați numai baterii cu caracteristicile tehnice specificate de producătorul automobilului; dacă se utilizează baterii cu capacitatea mai mică decât cea specificată bateria va fi mai solicitată și cu durata de viață redusă
- evitați stocarea bateriei în locuri cu temperatură excesivă: căldura excesivă cauzează evaporarea apei din baterie și scăderea nivelului electrolitului; în acest caz nu va mai putea fi utilizată întreaga suprafață a plăcilor iar capacitatea bateriei va scădea
- completarea electrolitului se face întotdeauna cu apă demineralizată sau distilată pentru a preveni eventuale depuneri pe plăci
- nu este recomandat să se țină bateria descărcată (densitate electrolit mai mică de 1.2 g/cm3) la temperaturi sub 0 °C, apa din electrolit poate îngheață și duce la distrugerea plăcilor
- tensiunea de încărcare a alternatorului trebuie să se mențină în jurul valorii de 14.2 V (±0.2 V)
- dacă densitatea electrolitului este sub 1.24 g/cm3 acesta se va înlocui
- bateriile stocate pe o perioadă mai mare de timp (peste 2 luni) necesită verificare și încărcare (dacă este cazul)
sursa: e-automobile
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu