Dacia Duster nu este o masina pentru bulevardele de fite ale
lumii. Ea convinge prin calitatile sale oneste si, desigur, cu pretul
sau imbatabil. Numai ca, la second-hand, nu este asa de ieftina.
Pana in 2010, exista un singur motiv pentru care sa-ti cumperi o
Dacia: pretul. Dar, dupa lansarea SUV-ului compact Duster, mai avem un
motiv: e sic, modern si, cu tractiune integrala, chiar capabil de
escapade off-road. |n ceea ce priveste competentele sale de baza, Duster
nu se dezminte: modelul de baza pe benzina cu 105 CP si tractiune fata
costa numai 10.900 de euro. Chiar si in echiparea cea mai scumpa, cu
tractiune integrala si dieselul de 110 CP, plus toate optiunile din
configurator, Duster nu reuseste sa atinga nici 19.000 de euro. Chiar si
un model coreean similar ar fi cu mult mai scump. Cum reuseste Dacia sa
ofere asa ceva? E simplu: prin reciclarea tehnologiei care la Renault
s-a amortizat de mult – in acest caz, cea de la Clio. Sunt produse
relativ ieftin in Romania si nu folosesc niciodata cea mai moderna
tehnologie sau cele mai scumpe materiale, lucru care nu este valabil
insa si pentru tehnologia 4×4.
Sistemul de tractiune integrala provine de la Nissan Qashqai,
renuntandu-se insa la diferentialul electronic pe spate si asistentul la
coborarea pantelor. Un comutator rotativ schimba modul de functionare
intre tractiunea fata, tractiunea integrala automata si blocarea
diferentialului central.
Dacia nu a prevazut un reductor, dar treapta intai a cutiei de viteze
e atat de scurta incat se poate porni direct in a doua. Daca pui
comutatorul sistemului de tractiune integrala in pozitia Auto 4×4,
acesta va reactiona cu o usoara smucitura – o problema pe suprafete
alunecoase, mai ales ca sistemul de control al stabilitatii nu este
oferit standard decat dupa facelift.
Oferta de motoare nu este foarte complicata, cu doua dieseluri de 1,5
litri (90 CP si 107/110 CP), ambele foarte economice, si unul pe
benzina, de 1,6 l/105 CP, cam anemic pentru nevoile lui
Duster. Pe piata de second-hand, Dacia Duster nu este ieftina, fiind
dificil de gasit sub 8.000 de euro – SUV-ul low-cost de la Dacia este
cautat si isi pastreaza foarte bine valoarea.
Asta nu ne-a placut
Tehnologia lui Duster este simpla, dar nu si lipsita de probleme.
Cele mai deranjante sunt cele aparute la cutia de viteze. Nici lagarele
si nici sincroanele nu sunt foarte rezistente, defectiunea fiind
tradata de resturile metalice din uleiul cutiei de viteze, zgomotele
metalice si schimbarea greoaie a treptelor. In testul de anduranta Auto
Bild, transmisia a necesitat inlocuire dupa numai 33.000 km. Atentie la
masinile care au mers mult in off-road: aici, imbinarile suspensiei si
ale directiei cedeaza mai devreme decat in mod obisnuit. Sub chederul
din cauciuc, metalul usilor corodeaza adesea, din cauza clamelor
metalice. Alte probleme: scaune sensibile si indicator imprecis al
nivelului combustibilului.
Cutie Lagarele si sincroanele se uzeaza rapid. O cutie noua, inclusiv montajul, costa cateva mii de euro.
Frane Nu exista scut de protectie, putand exista uzuri pronuntate, in special la masinile rulate in off-road.
Suspensie Si direcTie De asemenea, uzura marita la exemplarele exploatate in afara soselei.
Scaune Cadrul scaunelor este sensibil si devine zgomotos in timp. Inlocuirea nu rezolva decat temporar problema.
Rugina Chederul usilor contine un element metalic care rugineste. Rugina se transfera pe elementele de caroserie.
Indicator de combustibil Daca indicatia variaza, s-a defectat senzorul. Un senzor nou costa in jur de 300 de lei
Masina testata este un Duster de trei ani, cu dieselul mare (107 CP)
si tractiune fata, avand aproape 110.000 km la bord. Echiparea de varf
Laureate ofera standard, printre altele, aer conditionat, filtru de
particule, geamuri actionate electric pe fata si patru airbaguri. Primul
proprietar a configurat suplimentar jante de aliaj de 16 inci, geamuri
actionate electric in spate, vopsea metalizata, radio CD si un carlig de
remorcare. Problema majora: a renuntat la sistemul de control al
stabilitatii. Cu toate optionalele,
Dusterul nostru a costat nou 16.800 de euro – un adevarat chilipir. La
mana a doua, insa, nu mai e asa, pentru ca SUV-ul romanesc este la mare
cautare, de unde si valoarea ridicata de revanzare. Masina de test are
un pret de 9.500 de euro.
Proba conducere Duster ofera o pozitie de conducere
tipica pentru un SUV. Motorul de 107 CP este suficient pentru nevoile
sale, tragand viguros si fiind economic, cu un consum de circa 7 l/100
km. Totusi, la acceleratie, torque steeringul se simte in volan, iar
directia nu e nici ea foarte precisa. Pentru modelul cu tractiune fata,
capabilitatile off-road sunt limitate – mai ales cand anvelopele uzate
ale masinii noastre nu au un profil mai mare de 2 mm.
Parerea Noastra Toate anvelopele si discurile fata
sunt uzate. Zgarieturile lasate pe caroserie de periile de la spalatorie
nu sunt argumente in favoarea cumpararii, cum nu e nici iminenta
schimbare a distributiei. Cu aceste probleme, Duster nu valoreaza mai
mult de 8.500 de euro.
Verdict
Duster este un all-rounder foarte competitiv, dar are cateva
probleme care Tin de calitatea fabricatiei. Deranjeaza in special uzura
prematura a cutiilor de viteze manuale.
Am o intrebare la tine ca vad ca te pricepi la masini, am un logan 1 5 dci motorina ce parere ai de injectoare si de pompa de motorina ca am auzit ca se duc naibi repede
RăspundețiȘtergereEu am avut Diesel si nu mai vreau... Recunosc ca nu am avut o masina diesel noua. Am avut un e46 320d. Avantaje am avut la consum *(6% mixt) insa dezavantaje am avut la piese...Un filtru de ulei, uleiul si filtru de aer cam 400 de lei. Turbina ma lasat (tot fluiera si nu lucra cum trebuie), fulia de vibrochen ma lasat in drum... Cu pompa de motorina nu am avut proobleme insa am avut cu releul de la pompa. Injectoarele nu le-am schimbat. Acum am un logan tip nou 1.2 75cp benzina... E foarte buna pentru ce folosesc. Consumul mixt este de 5.8 , piese mai ieftine insa diferenta de cuplu fata de diesel e de cateva ori mai mica. O colega de lucru are un 1.5dci din 2006 si intradevar a avut probleme la injectoare dar din cauza la pompa de injectie care ii arunca pilitura de fier...Consumul este de 4.5 maxim 5 in oras. Ca sfat iti recomand sa te gandesti de 2 ori inainte sa iei diesel. Gandeste-te ca piesele care pica sunt: injectoare, turbina,pompe. La benzina nu trebuie sa iti faci griji de motor.... doar de benzina. Din ce am vazut pe parcurs si din calculele pe care le*-am facut merita diesel daca depasesti 15000-20000 km pe an. Asta este parerea mea si sper sa te ajute. Cu multa stima !!!
RăspundețiȘtergereEu am un logan nou din 2007 1 5 dci 70cp cu 40 000 km nu am avut probleme pana acum dar ma gandesc cu trecerea anilor si km mai multi ce o sa se intample. MS FRUMOS PT RASPUNS
RăspundețiȘtergere