Constructorii de automobile europeni privesc motoarele diesel drept singurul inlocuitor al motoarelor pe benzina.
Daca
sunt comparate cu MAS (Motoare cu aprindere prin scanteie),
diesel-urile consuma mai putin combustibil si emana in atmosfera mai
putini poluanti precum CO2,NOx si C.De asemenea motoarele diesel nu au nevoie de un sistem de aprindere comparativ cu cele pe benzina deoarece acestea folosesc drept combustibil motorina care are alte proprietati decat benzina si se aprinde sub anumite presuni in camera de ardere.
Rata de compresie a MAC-urilor( Motoare cu aprindere prin compresie) este foarte mare de 22:1 pentru motoarele diesel aspirate. Pentru a rezista la acesta compresie motorul diesel trebuie sa aiba blocul motor mult mai rezistent decat cel intalnit pe un motor pe benzina si astfel un motor diesel are o greutate mai mare decat un motor de aceeasi cilindree pe benzina.
Puterea motorului diesel este controlata doar de cantitatea de combustibil injectata in camera de ardere. Pentru a reduce consumul de combustibil motoarele moderne folosesc o injectie Common Rail deosebit de precisa si eficienta.
Chiar si fara injectie directa MAC-uriele ofera un consum de combustibil foarte bun deoarece folosesc o mixtura mai mica de combustibil si aer pentru aprindere.
Rezultatul este o putere maxima nu de fiecare data foarte mare insa daca se utilizeaza in gama de viteze inferioare si medii diesel-ul este foarte economic.
Raportul de compresie foarte mare si pistoanele mai grele nu permit turatii asemenatoare motoarelor pe benzina(diesel-ul are de obiciei turatia maxima la o valoare de 4.500 rpm), insa cursa lunga a pistoanelor necesara atingerii ratei de compresie mare favorizeaza o crestere a momentului motor la turatii foarte joase.
Pentru a inlatura acest dezavantaj motoarele MAC moderne folosesc supraalimentarea turbo iar performantele acestor motoare sunt egale si in unele cazuri superioare celor pe benzina.
De exemplu un motor de trei litri cu 6 cilindri in linie de la BMW 530i dezvolta o putere maxima de 258 CP la 6.600 rpm iar cuplul motor este de 300 Nm la 2.500 rpm in timp ce motorul diesel cu 6 cilindri in linie de trei litri de pe modelul 530d are o putere maxima de 231 CP la 4.000 rpm iar cuplul motor este de 500 Nm la o turatie de 1.750 rpm. Ambele sunt limitate la 250 km/h si ating 100 de km/h in 6,5 secune (530i) respectiv 6.8 secunde pentru 530 d.
De asemenea diesel-ul de trei litri este oferit in in versiunea cu doua turbine pe modelul 535d ( aceeasi cilindree de 2993 cmc) iar acesta deszvolta o putere maxima de 272 de CP si un cuplu motor de 560 Nm la 2.000 rpm.
Sursa: Autolatest & AZ
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu